AcasaAcasa  InregistrareInregistrare  Conectare  

Distribuiti | 
 

 Alex Vraciu, asul aviatic al Marinei SUA, in Al Doilea Razboi Mondial

Vezi subiectul anterior Vezi subiectul urmator In jos 
AutorMesaj
atr_42_500
Flight Level 400
Flight Level 400


Numarul mesajelor : 1059
Localizare : Bucuresti
Data de inscriere : 26/03/2008

MesajSubiect: Alex Vraciu, asul aviatic al Marinei SUA, in Al Doilea Razboi Mondial    Mar Sept 20, 2011 11:46 am

Titlu:Alex Vraciu, asul aviatic al Marinei SUA, in Al Doilea Razboi Mondial
Sursa: http://www.ziare.com/cultura/documentar/alex-vraciu-asul-aviatic-al-marinei-sua-in-al-doilea-razboi-mondial-i-1121546
Autor: -
Data: 20.09.2011 17:19


Citat :
Cateodata faptele graiesc mai tare decat cuvintele. Aviatorul Alex Vraciu a condus unitati de gherila filipineze in lupta lor impotriva ocupantilor niponi, dupa ce avionul sau fusese doborat, dar el a fost si cel care, in timpul Bataliei Marii Filipinelor, a distrus sase avione inamice in doar opt minute, un record la acea vreme.

Doar pentru a pune lucrurile in perspectiva, statutul de as aviatic se obtine dupa un numar de cinci avione distruse. El a reusit sa atinga acest statut in mai putin de zece minute, in timpul uneia dintre cele mai mari batalii navale din istorie.

Nascut din parinti ardeleni, el a locuit pentru o perioada in tara inainte de a se muta definitiv in Statele Unite. Dand ceasul in fata, pana in anii turbulenti dinainte de Al Doilea Razboi Mondial, Vraciu a simtit ca norii de furtuna se apropiau vertiginos.

Neirosind timpul, s-a inscris intr-un program civil de antrenament aviatic si a obtinut brevetul de pilot, ca apoi, imediat dupa ce a terminat facultatea si la inceputul razboiului, sa se inroleze in marina americana. A fost inclus in Escadrila a 6-a pe USS Independence.

Pilotii marinei americane erau alesi pe spranceana

Tocmai faptul ca a fost ales este o recunoastere a indemanarii sale. La inceputul conflictului impotriva Japoniei, Statele Unite inca aveau lipsuri grave in materie de aeronave.

Numarul de avioane disponibile in 1939 se invartea in jurul cifrei de 2.000. In acel moment, chiar si fortele aeriene romane ar fi avut o sansa impotriva americanilor, cu cele 700 de avioane din dotare.

Faptul ca, in decurs de sase ani, Statele Unite si-au marit fortele aviatice de 40 de ori, ajungand la 80.000 de avioane si peste doua milioane de oameni angajati, punandu-i la respect nu numai pe britanici, dar si pe sovietici este o cu totul alta poveste.

Hellcat, avionul care i-a inspaimantat pe aviatorii japonezi

Vraciu primeste comanda unui avion Grummam F6F Hellcat, despre care un alt pilot cunoscut, Eugene Valencia, remarca faptul ca "daca ar fi gatit, m-as fi insurat cu el". Mai mult, Vraciu i-a atras atentia celebrului pilot Butch O'Hare, care si-a asumat rolul de mentor pentru tanarul aviator.

O'Hare a fost primul as aviatic american al razboiului si a fost decorat cu prestigioasa Medalie de Onoare. Pentru a puncta insemnatatea acestei distinctii, ea era acordata numai celor ce se remarcau prin fapte de arme extraordinare, intr-atat de periculoase incat majoritatea isi pierdeau viata in decursul lor.

Vraciu invata de la un veteran

Faptul ca O'Hare era inca in viata si pregatit de lupta, dand mai departe invataturile sale despre cum sa cotonogesti mai bine un Zero, dovedeste ca Vraciu era in maini bune. El fusese ales de O'Hare si ca "aripa", o mare onoare pentru tanarul aviator.

Vanatoarea incepe

Botezul prin foc l-a avut in octombrie 1943, cand a doborat un avion inamic deasupra insulei Wake. A mai doborat inca un bombardier la atolul Tarawa si in ianuarie 1944 inca trei, deasupra atolului Kwajalein.

In februarie, in largul atolului Truk, a distrus inca patru, dar a trebuit sa se intoarca la Pearl Harbour, dupa ce portavionul sau a fost torpilat si a suferit pagube majore.

Nu a putut sta prea mult in afara luptei. Vestea ca O'Hare fusese doborat in timpul unui atac de noapte de catre un bombardier in picaj nu i-a picat deloc bine
lui Vraciu, care a cautat sa fie alocat unei noi escadrile.

In cele din urma, a fost incadrat in Escadrila 16, la bordul portavionului USS Lexingtong, dupa multe insistente din partea sa. Comandantii sai nu l-au crezut in toate mintile, deoarece nu in fiecare zi aparea un pilot care chiar vroia sa se urce intr-o masinarie care taia cerul in doua la 610 de kmh si mai ales sa se lupte impotriva altora asemanatoare.

Dupa ce le-a dovedit ca e de neclintit in dorinta lui, Vraciu a fost trimis din nou in lupta. O furtuna intreaga de foc si gloante ii astepta pe japonezi.

Intr-un nou raid asupra insulelor Truk a mai doborat inca doua avioane Zero. In iunie mai doboara inca un bombardier, iar in timpul atacului asupra insulei Saipan, Vraciu intra in portul Tanapag, la joasa altitudine, cu antiaerienele japoneze improscand vazduhul cu srapnel si proiectile. Se apropie de cea mai mare nava din port si arunca o bomba chiar la pupa, pe linia de plutire, scufundand-o.

Momentul de glorie al aviatorului

In timpul Bataliei pentru Marea Filipinelor, o formatie de circa 40 bombardiere insotite de avioane de vanatoare japoneze au fost interceptate de Vraciu, in timp ce se pregateau sa atace flota americana. A doborat sase dintre ele in mai putin de opt minute, reusind aceasta cu probleme la motor si vanatoarele inamice tintindu-l.

Un bombardier care a intrat in picaj asupra unui distrugator american a fost urmarit pana in ultima clipa de Vraciu. Antiaeriana navei a distrus in final avionul inamic, dar Vraciu a fost lovit de ramasitele acestuia si a avut doar cateva secunde sa se redreseze inainte de a lovi apa.

La intoarcere spre portavionul sau, a fost atacat de antiaeriana prietena, crezand ca este un inamic. A luat legatura prin radio cu echipajul navei sale si i-a mustrat pentru greseala lor.

A reusit sa aterizeze in siguranta, fiind primit in urale. I-a fost luata o poza chiar in momentul in care a deschis carlinga, aratand numarul de avioane pe care le distrusese, devenind in timp si una din fotografiile emblematice ale razboiului.

Mecanicii apoi au descoperit un lucru neobisnuit. El a folosit doar 360 de gloante pentru a dobori sase avioane. Tinand cont ca un Hellcat avea sase tunuri a cate 400, asta insemna ca fiecare tun a tras o rafala de 10 gloante pe avion inamic, o precizie iesita din comun, aproape imposibila.

Nu rata partea a doua a documentarului despre pilotul roman Alex Vraciu, care va fi publicata miercuri, numai pe Ziare.com
Sus In jos
 
Alex Vraciu, asul aviatic al Marinei SUA, in Al Doilea Razboi Mondial
Vezi subiectul anterior Vezi subiectul urmator Sus 
Pagina 1 din 1
 Subiecte similare
-
» La multi ani copii.
» ZODIA GEMENILOR
» Razboi de tesut
» Masinile noastre de cusut - 3
» Asla Vazgeçmem.2015

Permisiunile acestui forum:Nu puteti raspunde la subiectele acestui forum
ROMANIAN SPOTTERS :: DIVERSE/OFF-TOPIC :: Discutii generale - Aviation Chat-
Mergi direct la: