AcasaAcasa  InregistrareInregistrare  Conectare  

Distribuiți | 
 

 Battle of Britain

Vezi subiectul anterior Vezi subiectul urmator In jos 
AutorMesaj
Tummelisa
Flight Level 100
Flight Level 100
avatar

Numarul mesajelor : 148
Varsta : 45
Localizare : Suedia
Data de inscriere : 04/01/2011

MesajSubiect: Battle of Britain   Mar 09 Aug 2011, 23:19

Battle of Britain

Cum stii cand interesul s-a transformat in pasiune, sau, depinde pe cine intrebi, sminteala in toata regula? In cazul de fata simplu de tot: cand mi-am dat seama ca dintr-o multime de locuri in care m-as fi putut rupe de cotidian pentru un weekend prelungit primavara asta, am zburat la Londra cu o lista precisa de muzee pe care vroiam sa le vad si pentru care nu gasisem timp cu alte ocazii: Royal Air Force Museum, Imperial War Museum si Churchill War Rooms. Numitorul comun al acestor locuri pare a fi istoria, deci pana aici nu ar fi nimic foarte neobisnuit, voua insa pot sa va marturisesc ca ideea cu care am plecat de acasa a fost sa vad avioanele... avioanele vechi, in mod special pe cele din cel de-al doilea razboi mondial. Asa se face ca m-am intors acasa cu sute de fotografii care spun, intr-o anumita masura, povestea Bataliei pentru Anglia.

Traseul a fost simplu:

ARN-LCY adica Stockholm Arlanda-London City Airport cu British Airways, mai precis cu Embraer E170STD G-LCYH:



Undeva in apropiere de Londra, cu putin timp inainte de aterizare:






Sus In jos
Tummelisa
Flight Level 100
Flight Level 100
avatar

Numarul mesajelor : 148
Varsta : 45
Localizare : Suedia
Data de inscriere : 04/01/2011

MesajSubiect: Battle of Britain/Royal Air Force Museum   Mar 09 Aug 2011, 23:23

"Never was so much owed by so many to so few" Winston Churchill

Aceste cateva cuvinte inspirat alaturate de catre Churchill rezuma probabil destul de bine evenimentele din vara si toamna anului 1940. Dupa caderea Frantei si dezastrul de la Dunkirk, invazia Angliei parea iminenta. Aceasta insa nu putea avea loc decat dupa anihilarea fortelor aeriene britanice. Asa a inceput deci confruntarea dintre Luftwaffe si RAF ramasa in istorie sub numele de Battle of Britain. Strategia germana a fost relativ simpla, planuind sa inceapa prin a bombarda sudul Angliei urmarind sa anihileze apararea de coasta. Fiindca succesele nu au fost pe masura asteptarilor, atacurile s-au mutat asupra bazelor aeriene, fabricilor de avioane, a infrastructurii in general si asupra bazelor radar, noua "arma" pusa in slujba fortelor aeriene britanice. Spre sfarsitul verii, furia si frustrarea germana au culminat cu atacurile asupra oraselor mari, in special asupra Londrei, declansand un razboi de alta factura: teroarea asupra populatiei civile. Dupa 11 zile de bombardament intens, pe 15 Septembrie 1940, RAF-ul a reusit sa respinga doua valuri de atac german masiv. Luptele aeriene din acea zi au avut un rol decisiv in Battle of Britain pentru ca doar doua zile mai tarziu Hitler a ordonat amanarea operatiunilor de pregatire a invaziei. Cu toate ca atentia lui Hitler se mutase de acum inspre est si invadarea Uniunii Sovietice, Luftwaffe a continuat sporadic bombardarea Angliei pana la sfarsitul razboiului. Germanii insa nu au reusit sa puna piciorul pe pamantul Angliei!

Acestea fiind spuse, a venit momentul sa va prezint "veteranii", actorii principali ai bataliei, pe care i-am putut identifica in muzeele londoneze, in mod special la Royal Air Force Museum.

Principalele tipuri de avioane de vanatoare care au luat parte la batalie de partea britanicilor au fost Hawker Hurricane si Supermarine Spitfire.


Hawker Hurricane:












Spitfire:












Hurricane alaturi de Spitfire:




Apararea britanica era condusa dintr-o incapere ca aceasta si informatiile erau primite de la actorul nevazut al bataliei, radarul:






De partea cealalta au luptat Messerschmitt Me 109 E si Messerschmitt Me 110, avioane de vanatoare - escortele bombardierelor Heinkel He 111 si Junkers Ju 88, si Junkers Ju 87, bombardier in picaj.


Messerschmitt Me 109 E:








Messerschmitt Me 110:








Heinkel He 111:






Junkers Ju 88:



Sub motor, in fotografia precedenta se poate observa si sigla producatorului:








Junkers Ju 87, cunoscut mai bine sub numele de Stuka, usor de recunoscut dupa aripile sale si vestit pentru sirena care producea sunetul suierator asociat cu avioanele de bombardament, care semana teroare:










Asa cum bine stiti, muzeul contine si alte exemplare interesante ale avioanelor din timpul celui de-al doilea razboi mondial care au intrat in actiune in fazele urmatoare ale luptelor, prin urmare il recomand tuturor pasionatilor de aviatie.
Sus In jos
Tummelisa
Flight Level 100
Flight Level 100
avatar

Numarul mesajelor : 148
Varsta : 45
Localizare : Suedia
Data de inscriere : 04/01/2011

MesajSubiect: Cabinet War Rooms   Mar 09 Aug 2011, 23:24

Cabinet War Rooms

Battle of Britain s-a purtat in aer, dar deciziile majore de razboi s-au luat sub pamant. E uimitor cat de putine lucruri sunt necesare in aparenta ca sa conduci un razboi: un sistem de comunicatii extrem de bine pus la punct, harti precise actualizate permanent, minti intelepte, spirite temerare, cativa functionari in care se poate avea incredere absoluta si o provizie zdravana de trabucuri pentru Primul Ministru. Asa se vad lucrurile dupa o vizita la The Cabinet War Rooms.



In zona guvernului, sub actuala cladire a Trezoreriei, se afta The Cabinet War Rooms. Acestea reprezinta un complex de incaperi subterane care au fost construite pentru a servi drept birouri si adaposturi - centrul de comanda al guvernului si a armatei in timpul razboiului. Astazi se poate vizita si pe langa incaperile propriu-zise se pot "intalni" virtual, prin intermediul unor interviuri filmate, cativa dintre cei care au lucrat acolo in timpul razboiului, persoane simple, nu inalti oficiali. The Cabinet War Rooms sunt formate dintr-un aparent labirint de coridoare intortocheate din care se poate intra in birouri, camere diverse incluzand dormitoare, bucatarii si alte incaperi cu rol utilitar. Primele sali s-au construit inca de pe vremea lui Neville Chamberlain, acesta insa nu prea a avut nevoie sa le foloseasca. Churchill insa, sub amenintarea bombelor germane, a avut ocazia sa le foloseasca din plin.

Coridoare simple cu grinzi metalice de sustinere a tavanului, un loc nerecomandat claustrofobilor:



Eu nu sufar de claustrofobie, dar nu ma simt in largul meu sub pamant, asa ca marturisesc ca am avut un sentiment teribil de disconfort cat am vizitat The Cabinet War Rooms. Ma gandeam insa ca daca alternativa ar fi fost sa fiu la suprafata in timp ce in aer s-ar fi auzit suieraturi de Stuka mi-as fi schimbat rapid preferintele si as fi uitat si de aerul prost ventilat si de coridoarele inguste si de tavanele joase.

"This is the room from which I will direct the war" se spune ca ar fi spus Churchill cand a vizitat locul prima data la numirea sa ca Prim Ministru in Mai 1940. Cabinet Room, sala in care se intrunea guvernul, incapere in care s-au luat probabil unele dintre cele mai importante decizii britanice de razboi si biroul personal al lui Churchill:





Postul de emisie al BBC-ului:



Cum spuneam, comunicatiile au jucat un rol decisiv. Telefonistele, telegrafistele si dactilografele, cele mai multe dintre ele, erau fete foarte tinere de 18-20 de ani. Am ascultat interviurile cu unele dintre ele care povesteau ca atunci cand li s-a propus sa lucreze acolo li s-a pus in vedere ca trebuie sa pastreze secretul absolut, prin urmare nu aveau voie sa spuna nici unde lucrau, nici pentru cine, nici macar in ce consta munca lor. Sincer mi s-a parut incredibil ca au putut pastra secretul fata de familie, fata de prietene, erau atat de tinere si probabil ca si destul de naive... Ganditi-va la acele vremuri, plecau de acasa, nu puteau spune unde merg, nu stiau daca la intoarcere mai gasesc casa intreaga, nu stiau daca-i mai prind in viata pe cei dragi, stateau inchise in subteran izolate complet de ce se intampla deasupra. Cateodata erau plecate pentru cateva zile si dormeau intr-un soi de dormitoare comune pentru personalul auxiliar care erau la un etaj inferior, subsolul numarul 2 unde tavanul era doar la un metru si jumatate de podea, unde "paturile" erau un fel de policioare in perete, aerul si mai putin respirabil decat deasupra, iar "animalele de companie" chitcaiau si misunau fara sfiala. Oh, si pe langa toate celelalte, ce putea fi mai rau decat sa dai ochii la prima ora a diminetii, inainte de a fi avut ocazia sa-ti speli dintii si sa-ti aranjezi parul, cu ofiterul tanar care sperai ca intr-o zi te va remarca in sfarsit?





Cum spuneam, cateodata puteau trece si cateva zile fara ca cei care lucrau in subteran sa stie ce se petrecea la suprafata. Cineva insa avea grija ca tablitelele care anuntau vremea sa fie actualizate, asa se face ca stiau cel putin ca afara e Fine & Warm... sau nu...



Usa cu numarul 63 ascunde unul dintre cele mai bine pastrate secrete chiar si printre cei care lucrau acolo in subteran. Usa pare ca da spre o toaleta vesnic ocupata. In spatele ei insa se afla una dintre minunile tehnicii la acea vreme, telefonul direct transatlantic, folosind unul dintre primele sisteme de codificare digitala, prin care Primul Ministru putea intra in legatura directa cu presedintele american la Casa Alba.



Alt punct cheie este Camera Hartilor, de fapt o succesiune de incaperi in care hartile erau permanent actualizate, care prezentau situatia la moment pe toate fronturile si pe toate continentele. Hartile ocupau pereti intregi si la o privire atenta s-au dovedit pagini individuale desprinse din atlase asamblate apoi cu atentie ca sa reintregeasca harta unui intreg continent.







Pe harta Europei am gasit si Romania asa cum era de asteptat. Se vede treaba ca atlasul din care a fost desprinsa pagina fusese tiparit inainte de razboi si de toate schimbarile teritoriale pe care le-a adus fiindca granita era inca pe Nistru, iar orasele bucovinene si basarabene aveau inca numele romanesti. Granita impusa de ultimatumul sovietic din iunie 1940 care era probabil acceptata tacit de bitanici era trasata stangaci cu creionul maro. Firul de lana mov pare sa indice situatia frontului de dinainte de ofensiva sovietica Iasi-Chisinau din august 1944.







Hartile tineau loc de tapet si in dormitorul din subteran al Primului Ministru. Churchill nu l-a prea folosit insa, preferand sa doarma la Downing Street 10:



Dormitorul rezervat pentru Clementine Churchill, sotia Primului Ministru:



Bucataria in care se gatea pentru Churchill si anturajul sau:



Camera lui Brendan Bracken, Minister of Information:



Camera lui Charles Ralfe "Tommy" Thompson, adjutantul Primului Ministru:



Dormitorul unui ofiter obisnuit:



In final, camera de consiliu a sefilor de stat major:



Am iesit din subteran intr-un tarziu. Urme de avioane se intretaiau pe cer, alt fel de avioane , alte timpuri... Never was so much owed by so many to so few...




Sus In jos
Tummelisa
Flight Level 100
Flight Level 100
avatar

Numarul mesajelor : 148
Varsta : 45
Localizare : Suedia
Data de inscriere : 04/01/2011

MesajSubiect: Londra   Mar 09 Aug 2011, 23:25

Zilele urmatoare m-am plimbat prin Londra destul de haotic si marturisesc ca privind in jur m-am suprins gandindu-ma nu o data la aluatul special din care par ca sunt facuti britanicii si la toate cele pentru care au luptat in The Battle of Britain. Luati separat sunt oameni ca toti oamenii, pusi impreuna reprezinta o natiune care poate fi caracterizata prin multe stereotipuri, prin care si aceasta care e favoritul meu: "There is fog over the channel, the continent is cut off".

Iata deci pentru ce au luptat:


...pentru Big Ben si Parlament...






...pentru unitatile lor absurde de masura...






...pentru Meridianul Zero (Royal Observatory Greenwich mai jos)...






...pentru pub-urile lor, binecunoscute ca The Red Lion sau anonime, veritabile institutii britanice...






...pentru veveritele din St. James’s Park...




...pentru Palatul Buckingham si monarh...




...pentru institutii vechi si noi...




...pentru Londra si strazile ei victoriene de pe care daca indepartez masinile imi pot imagina cu usurinta o scena dintr-un roman de Charles Dickens...




...pentru obiceiuri si traditii, chiar si cele caraghioase precum Morris dance, versiunea britanica a Calusarilor...




...pentru biserica anglicana...






...pentru vechi si nou...




Epilog caruia nu ma pricep sa-i reduc tenta sentimentala, dar care totusi e un final bun pentru povestea Bataliei Angliei:






Post-epilog

Sper ca intr-o zi voi avea timp sa sortez fotografiile care arata si cealalta fata a monedei, fiindca britanicii n-au avut doar avioane de vanatoare ci si bombardiere pe care nu s-au sfiit sa le foloseasca. Am sa incerc deci sa selectez si fotografiile avioanelor americane si britanice care au bombardat Dresda, Hamburg, Köln si alte orase nemtesti in partea a doua a razboiului si, in completare, as putea adauga si fotografiile a ceea ce au reusit germanii sa reconstruiasca dupa aceea.
Sus In jos
Tummelisa
Flight Level 100
Flight Level 100
avatar

Numarul mesajelor : 148
Varsta : 45
Localizare : Suedia
Data de inscriere : 04/01/2011

MesajSubiect: Re: Battle of Britain   Mar 09 Aug 2011, 23:27

Drumul spre casa a fost la fel de simplu ca si cel de la plecare doar ca nu am mai zburat de pe London City Airport ci de la Heathrow, un zbor scurt LHR-ARN cu British Airways Airbus A320-232 G-EUYF:



Pasagera clandestina m-a insotit si de data asta:



Zbor de seara:



Cine stie dupa ce repere sa se uite poate recunoaste Uppsala chiar daca fotografia e de calitate mizerabila (se recunosc usor turnurile catedralei si castelul de culoare... roz):



Arlanda:







Daca administratorii sau moderatorii forumului considera ca subiectul nu se incadreaza in acest forum fiindca nu urmeaza modelul unui Trip Report tipic de pe Rospotters si s-ar potrivi mai bine la Muzee de aviatie, in alta parte sau nicaieri, sunt rugati sa-l mute sau sa-l stearga dupa caz, fara suparare. Multumesc frumos Smile .
Sus In jos
Dumitru Fabian
Flight Level 100
Flight Level 100
avatar

Numarul mesajelor : 125
Varsta : 20
Localizare : Bucuresti
Data de inscriere : 17/07/2010

MesajSubiect: Re: Battle of Britain   Mar 09 Aug 2011, 23:40

Superb, Superb, plin de lectii de istorie report-ul cheers cheers cheers L-am citi si am urmarit pozele cu foarte mare interes!
Sus In jos
YR-197
Flight Level 400
Flight Level 400
avatar

Numarul mesajelor : 797
Varsta : 55
Localizare : Arad
Data de inscriere : 08/10/2009

MesajSubiect: Re: Battle of Britain   Mier 10 Aug 2011, 09:21

Deosebita prezentare si in acelasi timp incitanta!
Sus In jos
Dylan
Moderator
avatar

Numarul mesajelor : 4765
Varsta : 46
Localizare : Suceava
Data de inscriere : 15/04/2008

MesajSubiect: Re: Battle of Britain   Mier 10 Aug 2011, 09:44

Dupa cum le-ai gandit si scris is legate deci e OK! Ori intr-o parte, ori intr-alta, oricum trebuie citite si savurate.
Foarte interesant! Multumim!
Sus In jos
Iulius
Flight Level 100
Flight Level 100


Numarul mesajelor : 162
Localizare : Brasov
Data de inscriere : 02/04/2008

MesajSubiect: Re: Battle of Britain   Mier 10 Aug 2011, 10:42

Superb trip reportul.
Luna urmatoare am programata o vizita la Londra pentru RAF Museum, tocmai am adaugat si Imperial War Museum pe lista Smile
Sus In jos
vishzu
Moderator
avatar

Numarul mesajelor : 1036
Localizare : Bucuresti
Data de inscriere : 24/04/2008

MesajSubiect: Re: Battle of Britain   Mier 10 Aug 2011, 11:15

Foarte frumoasa prezentarea iar pozele la fel = TR reusit!!! Cool
Sus In jos
YR-SND
Flight Level 300
Flight Level 300
avatar

Numarul mesajelor : 321
Varsta : 25
Localizare : Tmisoara
Data de inscriere : 13/12/2008

MesajSubiect: Re: Battle of Britain   Mier 10 Aug 2011, 12:37

Ca de obicei impresionant si plin de istorie Very Happy
Sus In jos
Tummelisa
Flight Level 100
Flight Level 100
avatar

Numarul mesajelor : 148
Varsta : 45
Localizare : Suedia
Data de inscriere : 04/01/2011

MesajSubiect: Re: Battle of Britain   Sam 13 Aug 2011, 13:15

Ma bucur ca v-a placut, multumesc tuturor Smile .

Iulius a scris:
Luna urmatoare am programata o vizita la Londra pentru RAF Museum, tocmai am adaugat si Imperial War Museum pe lista Smile

Imperial War Museum e interesant, are exponate diverse, mie insa mi-a placut muzeul RAF-ului mult mai mult. De altfel toate fotografiile de mai sus cu aviane sunt de la Royal Air Force Museum.

Iata si cateva de la Imperial War Museum pe care le pregatisem dar pe care pana la urma am renuntat sa le includ:












Sus In jos
fularU
Fotograf
avatar

Numarul mesajelor : 1726
Varsta : 50
Localizare : Cluj Napoca
Data de inscriere : 22/04/2009

MesajSubiect: Re: Battle of Britain   Mier 17 Aug 2011, 21:49

Multumim ! Ca de obicei ....SUPERB dar si IMPRESIONANT !!!!
Sus In jos
valavia
Administrator


Numarul mesajelor : 2869
Localizare : Bucuresti
Data de inscriere : 18/08/2008

MesajSubiect: Re: Battle of Britain   Mier 17 Aug 2011, 23:47

Tummelisa, asa cum ne-ai invatat asa sper sa ne tii in continuare. Trip report-urile tale is bucati parca rupte din carti de istorie si e intotdeauna o placere sa le citesc. Nu pot sa cred ca am fost de atatea ori in Londra si nu am reusit sa vizitez macar putin din tot ce merita vazut acolo, mama lui de timp Very Happy!

PS: Asteptam alte lectii de istorie!!! Very Happy
Sus In jos
yelp
Airport Level
Airport Level


Numarul mesajelor : 36
Varsta : 32
Localizare : Constanta
Data de inscriere : 12/01/2010

MesajSubiect: Re: Battle of Britain   Joi 18 Aug 2011, 02:53

Frumos trip report. Felicitari !
Sus In jos
metalactual
Membru activ
avatar

Numarul mesajelor : 538
Varsta : 49
Localizare : Buc.
Data de inscriere : 19/02/2008

MesajSubiect: Re: Battle of Britain   Vin 02 Sept 2011, 21:53

Foarte frumos acest muzeu, imi pare rau ca nu am ajuns sa-l vad.
Multumesc pentru prezentare @Tummelisa, excelente fotografii !!!
Sus In jos
Continut sponsorizat




MesajSubiect: Re: Battle of Britain   

Sus In jos
 
Battle of Britain
Vezi subiectul anterior Vezi subiectul urmator Sus 
Pagina 1 din 1

Permisiunile acestui forum:Nu puteti raspunde la subiectele acestui forum
ROMANIAN SPOTTERS :: SPOTTING :: Trip Reports-
Mergi direct la: