AcasaAcasa  InregistrareInregistrare  Conectare  

Distribuiți | 
 

 Evadare din comunism cu avionul de vânătoare

Vezi subiectul anterior Vezi subiectul urmator In jos 
AutorMesaj
Boeing777-300
Fotograf


Numarul mesajelor : 857
Localizare : Macondo
Data de inscriere : 02/12/2008

MesajSubiect: Evadare din comunism cu avionul de vânătoare   Lun 20 Iun 2011, 23:06

Titlu: Evadare din comunism cu avionul de vânătoare
Sursa: Adevarul.ro
Autor: Cristian Delcea, Mihai Voinea
Data: 20 Iunie 2011

Link: http://www.adevarul.ro/actualitate/eveniment/Evadare-comunism-avionul-vanatoare_0_502749878.html

s-a mai discutat cazul. aici avem poveste imperesionanta spusa de protagonistul ei. de mult nu am mai citit un reportaj asa bun.


Citat :
Dosarul din această săptămână prezintă una dintre cele mai fascinante povești din istoria comunismului românesc. O evadare care dă măsura disperării din România anilor '80. În 1987, în timpul unui zbor de antrenament, un tânăr pilot român, elev la școala militară de aviație de la Bobocu (Buzău), a fugit în Turcia cu un avion de mare viteză. Smighelschi a fugit din țară ca-n filmele de acțiune.
A fost cea mai rapidă și năucitoare evadare din România Epocii de Aur. Mihai Smighelschi a fugit în Turcia pentru că era cel mai apropiat stat fără orientare comunistă și, din punct de vedere militar, era țară membră NATO din 1952. Pentru a nu fi depistat de radarele din România și Bulgaria, Smighelschi a zburat la o altitudine de câțiva zeci de metri de sol, cu o viteză de 700 de kilometri pe oră. În Turcia, Smighelschi a cerut azil politic, iar în câteva luni a ajuns în Statele Unite ale Americii. Trăiește și azi acolo, iar până acum nu s-a putut întoarce în România pentru că a fost condamnat în lipsă la 25 de ani de închisoare. Recent, fapta s-a prescris. Chiar dacă într-un fișet al Tribunalului București a figurat ca infractor, hoț și dezertor, Smighelschi este unul dintre marii români neștiuți, care a lăsat în urmă toate etichetele ce atârnă de noi atunci când ieșim din țară: lipsiți de voință, prăpăstioși, fricoși, resemnați precum ciobanul din mitul mioritic. E mitul zburătorului în rândurile următoare. O poveste pe care Mihai Smighelschi ne-a spus-o, pe alocuri, înecat de lacrimi, căci așa este viața oamenilor: chiar și biruitorii cunosc deznădejdea.

...........................................
„M-am gândit că zburând spre Turcia n-o să am nicio problemă în a găsi un aeroport pe care să aterizez. Aveam să-mi dau seama că harta era proastă. Doar granițele și relieful erau adevărate pe ea. Planul a fost să zbor cât mai aproape de pământ, pentru a nu fi depistat de radarele pentru avioane, cu o viteză cât mai mare și să ajung în Turcia în timpul cel mai scurt, pe linie dreaptă".
Smighelschi a mers apoi să viziteze radarul, pentru a ști cât de departe poate fi depistat. L-a primit un subofițer în vârstă și bucuros de oaspeți i-a arătat, fără să bănuiască nimic, toate opțiunile radarului. „Acolo am aflat informații vitale pentru mine. După vizita asta mi-am spus: «Pe viață și pe moarte. Nu mai pot să rămân aici». Nu era doar gândul că aveam un unchi fugar, dar și din cauza nedreptăților din viața de zi cu zi și din lipsa libertății. Chiar și noi, care eram considerați elita Armatei Române, aveam de suferit de pe urma condițiilor din țară. Nu aveam combustibil de zbor. În momentul în care am fugit, eu aveam 100 de ore de zbor, incluzând aici și zborul cu planorul. 100 de ore de zbor nu e deloc mult. Aveam 21 de ani, nu eram căsătorit, nu aveam prietenă, nu aveam nicio legătură care să mă țină în țară în afară de părinții mei. Am plecat cu ce aveam pe mine și cu câteva sute de lei pe care le mai păstrez și acum[/i]

...............................................

26 septembrie 1987, sâmbătă, o zi senină și caldă. Ora 11.00 dimineața. Mihai Smighelschi s-a dus spre avionul L-39ZA Albatros, iar mecanicul care alimenta i-a spus: „N-ai vrea să-ți pun rezervorul jumătate ca, să facem economie?". „Nu, nene! Dacă mi se întâmplă ceva și rămân în gol, vrei să fii matale responsabil? Pune până dă pe-afară"

Desprins de la pământ, Smighelschi a apelat la un truc pentru a simula un accident: „Am lăsat avionul să urce și am oprit casca să nu mai aud pe nimeni. Am întors avionul cu fundul în sus, ca la spectacolele aviatice, apoi am pus motorul în plin, la 900 de kilometri pe oră, venind vertical spre pământ, pentru ca apoi să mă redresez și să mă apropii ușor, ușor de sol. Scopul meu a fost ca omul de la radar să vadă pe ecran o urmă de avion care e staționar și dintr-o dată să dispară, pentru că el nu mai vedea nimic pe radar în apropierea pământului. Orice om de la radar care vede așa ceva se gândește că avionul respectiv s-a prăbușit".

A urmat o cursă infernală cu 700 de kilometri la oră peste Câmpia Română, la o altitudine de câțiva metri. Smighel­schi avea doar două ore și jumătate de practică pe acel tip de avion. „Am pus motorul în plin spre sud. Am început să‑l aduc aproape de tot de pământ. E atât de frumos când zbori așa! Am vrut să văd cum e să fii în «ground effect», adică să zbori la o înălțime mai mică decât anvergura avionului cu aripi cu tot. Atunci, aerul se comprimă și e ca și cum aluneci de zăpadă. Eram așa de jos încât am văzut un țăran care păștea vacile cum s-a aruncat la pământ. Atunci am ridicat un pic, gândind că pot să rănesc oameni". Principala îngrijorare a pilotului a fost aceea că superiorii săi își vor da seama că încearcă să fugă din țară și vor trimite avioane în urma sa, care să-l doboare. În 10 minute a ajuns la Dunăre.
...................................................

Sus In jos
Alex_tm
Moderator
avatar

Numarul mesajelor : 1834
Varsta : 28
Localizare : TIMISOARA - BANAT
Data de inscriere : 15/01/2009

MesajSubiect: Re: Evadare din comunism cu avionul de vânătoare   Mar 21 Iun 2011, 02:12

Boeing777-300 a scris:
de mult nu am mai citit un reportaj asa bun

Asa este! Foarte foarte bun!

ALecsu`
Sus In jos
http://fanviola.piczo.com/?cr=5
 
Evadare din comunism cu avionul de vânătoare
Vezi subiectul anterior Vezi subiectul urmator Sus 
Pagina 1 din 1

Permisiunile acestui forum:Nu puteti raspunde la subiectele acestui forum
ROMANIAN SPOTTERS :: DIVERSE/OFF-TOPIC :: Stiri din aviatie - Aviation News-
Mergi direct la: