AcasaAcasa  InregistrareInregistrare  Conectare  

Distribuiți | 
 

 Craiova: Cum reconstruiesc oltenii avionul lui Coandă

Vezi subiectul anterior Vezi subiectul urmator In jos 
AutorMesaj
kampfmaschine
Moderator
avatar

Numarul mesajelor : 1926
Varsta : 37
Localizare : Bucuresti
Data de inscriere : 09/01/2010

MesajSubiect: Craiova: Cum reconstruiesc oltenii avionul lui Coandă    Mar 26 Oct 2010, 12:56

Titlu: Craiova: Cum reconstruiesc oltenii avionul lui Coandă
Sursa: adevarul.ro
Autor: Bogdan Marica, Foto: Laurențiu Nica
Data: 26.10.2010

Citat :
O echipă de foști piloți și ingineri din Craiova lucrează la replica primului model de avion cu reacție din lume. În timp ce craiovenii meșteresc la o aeronavă după schițele modificate în 1965 de savantul român, un pensionar din satul lui Coandă visează la reconstrucția avionului cu reacție după modelul original.

Cu inițiatorul proiectului, comandorul Mitică Mirea (63 de ani), ne dăm întâlnim la intrarea în sediul fostei Întreprinderi Mecanice de Material Rulant Craiova, unde de peste cinci decenii se repară locomotive.

VEZI GALERIE FOTO CU RECONSTRUCȚIA AVIONULUI

Fost pilot cu mii de ore de zbor la activ, nea Mitică își petrece o bună parte din zi într-unul din atelierele actualei companii. „Noroc că ne-au pus domnii la dispoziție un atelier, că altfel nu aveam unde să construim avionul. Nici sediu la asociație nu avem“, spune comandorul, președinte de ONG, în drum spre hala unde se construiește avionul.

Avionul este construit în proporție de 40 la sută

Echipă din șapte oameni

O parte din imensul atelier comunist este rezervată Asociației Române pentru Propaganda și Istoria Aeronauticii (ARPIA) Craiova. În mijlocul încăperii, în fața unui aparat de zbor modern, zace o bucată de fier pe care comandorul ne-o prezintă drept replica avionului lui Coandă. „Momentan, proiectul este la stadiul de 40, chiar 45 la sută. Se lucrează destul de greu, pentru că nu stăm foarte bine cu banii“, ne explică Mirea.

Toți cei șapte membri ai ARPIA implicați în proiect sunt foști aviatori sau ingineri cu aceeași pasiune: zborul. „Munca propriu-zisă o fac cinci oameni. Eu și domnul comandor suntem mai mult cu indicațiile. Eu sunt, de fapt, cel care conduce tot proiectul“, ne explică pensionarul Ilie Dumitrescu (80 de ani), într-un moment de neatenție al comandorului Mirea. În calitate de șef al Bazei de Reparații a uzinei Avioane Craiova, Dumitrescu a reparat sute de avioane

Foștii aviotori se ghidează după proiectul din 1965

Proiect de 5.000 de euro

Proiectul propriu-zis a demarat în martie, anul acesta, însă elaborarea documentației a început încă din decembrie 2009. „Schița după care lucrăm este cea revizuită din 1965, nu este schița originală din 1910, pentru că aia nu mai există, s-a pierdut. Avionul pe care l-a prezentat Coandă la Paris era din lemn, însă noi îl facem din metal, ca să zboare“, susține comandorul Mitică Mirea.

Motorul replicii va fi împrumutat de la un avion de luptă demilitarizat, un model L 29. „O să aducem acest motor, care are aceleași dimensiuni cu cel proiectat de Coandă, de la Școala de Aplicație de la Bobocu. Restul materialelor folosite sunt sponsorizări de la firme de construcții sau alte materiale recuperate de la fabrica de avioane“, completează Mirea. Planul este ca în decembrie, când se împlinesc 100 de ani de la primul zbor al avionul cu reacție construit de Coandă, proiectul, în valoare de 5.000 de euro, să fie finalizat.

„Trebuie făcut din lemn“

La 35 de kilometri de locul unde se reconstruiește avionul din metal al Coandă, un alt oltean pune la cale un alt proiect măreț. Fostul inginer Nicolae Stăncioiu (63 de ani), originar din comuna doljeană Perișor, localitate unde marele savant român a copilărit, plănuiește reconstrucția avionului cu reacție prezentat de Henri Coandă în 1910, la Salonul de Invenții de la Paris. „Domne, eu nu vreau să fac un avion din metal, eu vreau să fac unul din lemn, identic cu cel pe care l-a făcut Coandă“, ne explică Stăncioiu.

Nicolae Stăncioiu ne arată poze cu avionul din 1910

Avion cu motor de Dacie

Pensionarul ne arată câteva poze cu avionul din 1910. „Schița originală nu mai există, însă, ghidându-mă după fotografii vechi de un secol, am reușit să pun cap la cap un proiect de reconstrucție. Mă costă maxim 1.000 de euro. Am nevoie doar de mai multe placaje din lemn și de un motor vechi de Dacie, că se potrivește“, spune bărbatul, tâmplarul satului în tinerețe. Pensionarul și-a propus ca, după ce va reconstrui avionul, să îl instaleze în curtea Muzeului Henri Coandă din Perișor. „Așa ceva nu s-a mai făcut în țara asta, deși e un avion ușor de realizat. Nu știu cum de nu s-a gândit până acum un alt nebun ca mine să facă avionul ăsta!“, mai spune nea Nicolae.

Avionul cu reacție Coandă 1910

Zborul lui Coandă

Aeronava Coandă-1910 a fost primul avion cu propulsie prin reacție din lume, conceput, construit și pilotat de inventatorul român Henri Coandă pe cand avea numai 24 de ani. Avionul a fost expus de către acesta la cel de-al doilea Salon Aeronautic din Paris, în noiembrie - decembrie 1910, primul și ultimul zbor având loc în același an. În decembrie 1910, pe aeroportul Issy-les-Moulineaux de lângă Paris, aparatul pilotat de Henri Coandă a scăpat de sub control din cauza lipsei lui de experiență, s-a lovit de un zid de la marginea terenului de decolare și a luat foc.
Sus In jos
atr_42_500
Flight Level 400
Flight Level 400
avatar

Numarul mesajelor : 1059
Localizare : Bucuresti
Data de inscriere : 26/03/2008

MesajSubiect: Re: Craiova: Cum reconstruiesc oltenii avionul lui Coandă    Mar 26 Oct 2010, 13:34

Mult succes le dorim!
Sus In jos
mihaiatanasie
Membru activ
avatar

Numarul mesajelor : 2373
Varsta : 59
Localizare : Rosiorii de Vede & Brasov
Data de inscriere : 27/06/2008

MesajSubiect: Re: Craiova: Cum reconstruiesc oltenii avionul lui Coandă    Mar 26 Oct 2010, 20:10

Pana intervine altcineva mai documentat decat mine, imi permit sa imi arat si eu eruditia:
dl comandor Mitica Mirea, presedintele ARPIA, filiala Craiova, este cel care a condus festivitatea de la Prisor, din 26 septembrie. Am fost si eu acolo si am inteles ca acea copie din metal pe care o construiesc dumnealor urmeaza sa fie expusa (nu am auzit nimic de zbor, dar nici nu indraznesc sa exclud posibilitatea) in curtea Muzeului de la Perisor.
Dl Stancioiu nu este un simplu tamplar, cum il prezinta articolul. Am asistat la discutia lui cu dl inginer Sorin Dinea, si am inteles ca pana a se apuca de lucru la macheta din lemn a facut nenumarate proeicte pe calculator.
Daca cele doua machete (eu nu indraznesc sa le numesc "replici" - replica trebuie sa fie construita identica cu originalul - inclusiv motorul, ceea ce nu pare a fi cazul la nici una dintre propuneri) vor coexista la Perisor, dupa parerea mea vor crea o nedumerire pentru vizitatori, care, daca nu sunt pusi la punct cu istoria aviatiei, nu vor mai sti ce sa creada. Dar hai sa discutam aspectul asta cand vor fi gata.
Sus In jos
http://unursinnoras.blog-gratuit.ro/
Continut sponsorizat




MesajSubiect: Re: Craiova: Cum reconstruiesc oltenii avionul lui Coandă    

Sus In jos
 
Craiova: Cum reconstruiesc oltenii avionul lui Coandă
Vezi subiectul anterior Vezi subiectul urmator Sus 
Pagina 1 din 1
 Subiecte similare
-
» Bijuterii din sarma 5
» Curs de croitorie, unde?
» Rochii, fuste crosetate(7)
» Provocarea nr. 17-croitorie-GEANTA
» Fulare,saluri,esarfe tricotate (VI)

Permisiunile acestui forum:Nu puteti raspunde la subiectele acestui forum
ROMANIAN SPOTTERS :: DIVERSE/OFF-TOPIC :: Stiri din aviatie - Aviation News-
Mergi direct la: