AcasaAcasa  InregistrareInregistrare  Conectare  

Distribuiti | 
 

 IAR 316

Vezi subiectul anterior Vezi subiectul urmator In jos 
Mergi la pagina : Inapoi  1, 2, 3, 4  Urmatorul
AutorMesaj
Dylan
Moderator


Numarul mesajelor : 4710
Varsta : 45
Localizare : Suceava
Data de inscriere : 15/04/2008

MesajSubiect: Re: IAR 316   Sam 07 Noi 2009, 13:17

Da! Ca doar scrie mare 29 si nu 28...Tks! Smile
Sus In jos
mihai
Flight Level 100
Flight Level 100


Numarul mesajelor : 177
Varsta : 44
Data de inscriere : 09/03/2009

MesajSubiect: Re: IAR 316   Sam 07 Noi 2009, 17:51

Imi aduc aminte ca intr-una din escadrilele Grupului de Elicopetre din Baza Aeriana Otopeni, se aflau cateva elicoptere IAR-316B Alouette III.

Elicoptere foarte bune si din punct de vedere tehnic foarte usor de intretinut si cu costuri mici. De ce s-a renuntat la ele, nu stiu.

Printre cele care se aflau in curtea noastra, se afla unul inmatriculat cu nr. 34. A fost un elicopter foarte bun si folosit cu succes in foarte multe misiuni.
Inainte sa execute ultimul zbor, am apucat sa vad un Alouette echipat complet cu armament. De ce spun echipat complet ? Pentru ca mai vazusem Alouette-uri echipate doar cu lansatoarele de PRND-uri ( Proiectile Reactive NeDirijabile ) si asta se intampla atunci cand aveau loc trageri cu elicopterele. Cu PUMA nu am vazut trageri.

Ce insemna echipat complet :

4 lansatoare de PRND-uri ( 2 stanga si 2 dreapta ), 2 mitraliere montate pe partile laterale ale podelei cabinei echipajului, aparatul de ochire din cabina echipajului si un aparat cu infrarosu de ochire montat pe cabina echipajului in fata reductorului elicii portante. Echipajul era compus de data aceasta doar din 2 piloti fara mecanic de bord. In aceasta echipare cu cei 575 de litri de combustibil din rezervor, autonomia de zbor era redusa la jumatate.

A fost echipat doar pentru a fi prezentat intr-o expozitie, nu mai stiu pe unde. Nici nu mai stiu daca 34 mai traieste sau pe unde o fi.

Imi pare foarte rau ca nu am poze cu el, dar in perioada in care am activat in aviatia militara nu aveam voie sa facem poze in care sa apara doar tehnica din dotare. Era o tampenie si imi aduc aminte ca atunci cand venea Chris Lofting prin Bazele Aviatiei Militare Romane, era insotit de cativa de-ai nostri care aveau misiunea sa nu-l lase sa pozeze tot, dar el facea tot ce vroia. Ehe, daca era voie... ce de poze mai aveam...
Sus In jos
Geo
Fotograf


Numarul mesajelor : 601
Localizare : Bucuresti
Data de inscriere : 04/01/2008

MesajSubiect: Re: IAR 316   Sam 07 Noi 2009, 18:10

Imi cer scuze pentru off-topic, dar am vazut postul lui Mihai legat de Chris Lofting si nu pot sa ma abtin sa intreb. Care-i treaba cu omul asta, ce functie are? Pentru ca are nenumarate poze in locuri unde n-a mai pus nimeni piciorul. Atat din Romania, cat si din alte tari.
Sus In jos
Virusu
Moderator


Numarul mesajelor : 2688
Varsta : 31
Localizare : Cluj Napoca
Data de inscriere : 30/12/2007

MesajSubiect: Re: IAR 316   Sam 07 Noi 2009, 18:26

Geo a scris:
Imi cer scuze pentru off-topic, dar am vazut postul lui Mihai legat de Chris Lofting si nu pot sa ma abtin sa intreb. Care-i treaba cu omul asta, ce functie are? Pentru ca are nenumarate poze in locuri unde n-a mai pus nimeni piciorul. Atat din Romania, cat si din alte tari.

am avut onoarea sa-l cunosc personal la ROIAS 2006. Omul e de meserie spotter. din asta isi castiga painea. mai exact e fotograf specialzat mai ales pe aeronave militare, iar majoitatea pozelor le vinde revistelor de specialitate. Faptul ca intra in multe locuri, se datoreaza clar nevoii de a castiga painea, dar are in spate si referinte bune. E sprijinit de RAF, ceea ce il ajuta sa ajunga pe baze aeriene din multe tari, plus ca, mai are in spate si revistele cu care colaboreaza, de ex, Air Forces Monthly, etc...
In concluzie, totul e sa vrei

P.S. Am avut onoarea de a primi de la el un set de poze pe hartie. cu Jaguaruri pozate din herculesuri Very Happy

/offtopic
Sus In jos
mihaiatanasie
Membru activ


Numarul mesajelor : 2358
Varsta : 59
Localizare : Rosiorii de Vede & Brasov
Data de inscriere : 27/06/2008

MesajSubiect: Re: IAR 316   Dum 08 Noi 2009, 12:16

[quote="virusu"]
Geo a scris:


am avut onoarea [...]

P.S. Am avut onoarea [...]
/offtopic

Onoarea a fost de partea lui!
Sus In jos
http://unursinnoras.blog-gratuit.ro/
Eurofighter
Membru activ


Numarul mesajelor : 738
Varsta : 33
Localizare : Bucuresti
Data de inscriere : 15/03/2008

MesajSubiect: Re: IAR 316   Dum 08 Noi 2009, 13:54

mihai a scris:
foarte usor de intretinut si cu costuri mici.

4 lansatoare de PRND-uri ( 2 stanga si 2 dreapta ), 2 mitraliere montate pe partile laterale ale podelei cabinei echipajului, aparatul de ochire din cabina echipajului si un aparat cu infrarosu de ochire montat pe cabina echipajului in fata reductorului elicii portante. Echipajul era compus de data aceasta doar din 2 piloti fara mecanic de bord. In aceasta echipare cu cei 575 de litri de combustibil din rezervor, autonomia de zbor era redusa la jumatate.

nu stiu cat de mici ar putea fi costurile la Alouette, avand in vedere ca este un elicopter; elicopterele sunt recunoscute pentru costurile mari de intretinere
cat de grele sunt 4 lansatoare, 2 mitraliere si 2 aparate de ochire?
dupa ce faci plinul vezi ca trebuie sa renunti la mecanic si tot cred ca mergeau cu el la limita
nimic nu e mai urat decat sa faci punct fix la masa maxima eventual pe vant rafalos
foarte usor depasesti parametrii
Sus In jos
mihai
Flight Level 100
Flight Level 100


Numarul mesajelor : 177
Varsta : 44
Data de inscriere : 09/03/2009

MesajSubiect: Re: IAR 316   Lun 09 Noi 2009, 20:17

Eurofighter a scris:

nu stiu cat de mici ar putea fi costurile la Alouette, avand in vedere ca este un elicopter; elicopterele sunt recunoscute pentru costurile mari de intretinere

Eurofighter, sunt de acord cu tine legat de costurile de intretinere a elicopterelor dar poate te referi la noua generatie de elicoptere. La fel de adevarat si cu vechea generatie dar oricum nu cu costurile de azi. Uite, Dauphin0ul avea si atunci costuri enorme de intretinere si ma gandesc ca de aceea armata a renuntat la un moment dat la intretinerea lor. Nu vreau sa-mi mai aduc aminte prin ce treceam atunci cand trebuia sa dam jos motoarele de pe Dauphin sau executam alte lucrari de intretinere...

Cred ca stii, ca Alouette-ul este un elicopter simplu din punct de vedere constructiv si de aceea era foarte usor de intretinut. Cand a fost proiectat, de fapt dezvoltat din Alouette II, s-a mers pe aceasta idee si iti spun din proprie experienta ca fost mecanic si de elicoptere ca era foarte usor de intretinut si cu costuri minime.

Elicopterul PUMA, care este mult mai " sofistificat " fata de Alouette, este si el usor de intretinut dar cu costuri mult mai mari. Uite, dau un exemplu : ca sa poti efectua lucrari de intretinere a filtrului de ulei, combustibil si aer de la cele 2 motoare, trebuia sa demontezi motoarele de pe elicopter si sa le dai jos cu macaraua. Si ca sa le dai jos trebuia sa executi alte lucrari si aici nu intru in amanunte.


Eurofighter a scris:

cat de grele sunt 4 lansatoare, 2 mitraliere si 2 aparate de ochire?
dupa ce faci plinul vezi ca trebuie sa renunti la mecanic si tot cred ca mergeau cu el la limita


Sa stii ca, 3 - 4 oameni saltau de grinda cu 2 lansatoare de PRND, avea aproape 100 kg / grinda, pentru a putea fi montata pe elicopter si asta fara sa fie montate PRND-urile pe ele. Acestea se montau ulterior si un PRND avea in jur de 5 kg si erau 4 PRND pe lansator inmultit cu 4 lansatoare...eu zic ca iese cam 90 kg greutate si daca mai adaugam si benzile cu cartuse de 12mm, si avea ceva cartuse la bord plus greutatea mitralierelor si a fiecarui carenaj adaugat pentru acestea, plus cantitatea de combustibil 575 kg plus greutatea echipajului, a elicopterului gol...cat sa duca si motorul ala...nu-i mai lasi si lui loc sa respire sau conditiile meteo, asa cum ai spus sau poate ai nevoie sa te ajute o data motorul si ce faci...zic si eu.
Sus In jos
Eurofighter
Membru activ


Numarul mesajelor : 738
Varsta : 33
Localizare : Bucuresti
Data de inscriere : 15/03/2008

MesajSubiect: Re: IAR 316   Lun 09 Noi 2009, 21:03

eu sunt convins ca pe o zi buna de vara (a se citi canicula) nu se ridica de la sol fara complicatii ulterioare
Sus In jos
Vici
Airport Level
Airport Level


Numarul mesajelor : 92
Data de inscriere : 03/03/2009

MesajSubiect: Re: IAR 316   Mar 10 Noi 2009, 10:05

Daca cu 4 UB-4 si 2 mitraliere de 12,7 ar fi putut avea probleme, inseamna ca varianta asta de inarmare
http://www.paulnann.com/Country.asp?Country=Romania&Make=IAR&Family=IAR%2E316&ImageRef=pn_w3651.jpg
e de-a dreptul inutilizabila?
Cat ar fi cantarit in plus 6 AT-3 Maliutka?
Plus lansatorul de PRND-uri din exterior, cu 12 tuburi in loc de 4 ar fi avut vreo 60-70 kg...
Sus In jos
mihai
Flight Level 100
Flight Level 100


Numarul mesajelor : 177
Varsta : 44
Data de inscriere : 09/03/2009

MesajSubiect: Re: IAR 316   Joi 12 Noi 2009, 22:11

Vici a scris:
Daca cu 4 UB-4 si 2 mitraliere de 12,7 ar fi putut avea probleme, inseamna ca varianta asta de inarmare
http://www.paulnann.com/Country.asp?Country=Romania&Make=IAR&Family=IAR%2E316&ImageRef=pn_w3651.jpg
e de-a dreptul inutilizabila?
Cat ar fi cantarit in plus 6 AT-3 Maliutka?
Plus lansatorul de PRND-uri din exterior, cu 12 tuburi in loc de 4 ar fi avut vreo 60-70 kg...

Acum intreb si eu, credeti ca elicopterul din imaginea de mai sus daca se monteaza munitia pe el plus echipajul plus cei 575 litri combustibil, se mai ridica usor sau asa usor de la sol ? La fel ca si 34 este echipat pentru expozitie.

Alouette-ul nu era un elicopter cu care sa te duci la razboi. El nu a fost proiectat pentru asa ceva. Este adevarat ca putea fi echipat cu diferite lansatoare si mitraliere, chiar si cu mitraliera pe afet, dar...il doborai imediat cu un cartus 7.62 mm. Blindaj nu avea, daca il mai avea si pe asta cu motorul pe care-l are...nici ca se mai ridica. Apropo de blindaj, in timpul evenimentelor din 1989 un Alouette cu nr. 86, neinarmat, de la Otopeni, a fost trimis intr-o misiune si s-a intors cu niste gauri in el. Echipajul nu a patit nimic.

Din pacate, nu mai tin minte cat cantareste una sau alta dar din experienta practica la acest elicopter va spun ca nu era un elicopter puternic. El era un elicopter pentru misiuni de SAR, utilitare, agricultura, antrenamentul pilotilor sau alte maruntisuri.
Sus In jos
Eurofighter
Membru activ


Numarul mesajelor : 738
Varsta : 33
Localizare : Bucuresti
Data de inscriere : 15/03/2008

MesajSubiect: Re: IAR 316   Vin 13 Noi 2009, 21:19

transportul prezidential se pune ca maruntis? Razz
Sus In jos
eugen
Membru activ


Numarul mesajelor : 3371
Varsta : 42
Localizare : Arad, LRAR
Data de inscriere : 30/04/2008

MesajSubiect: Re: IAR 316   Vin 13 Noi 2009, 21:21

Eurofighter a scris:
transportul prezidential se pune ca maruntis? Razz
Maruntisul #1! Laughing
Sus In jos
Antoniu
Flight Level 200
Flight Level 200


Numarul mesajelor : 219
Varsta : 71
Localizare : Bucuresti
Data de inscriere : 03/02/2009

MesajSubiect: IAR-316 la inceputuri   Sam 14 Noi 2009, 10:14

AVIASAN-ul de atinci era mai bine dotat cu mijloace de transpot fata de SMURD-ul de astazi.







Primele elicoptere IAR-316.
Sus In jos
Griff
Moderator


Numarul mesajelor : 1398
Varsta : 33
Localizare : two steps from Hell
Data de inscriere : 27/09/2008

MesajSubiect: Re: IAR 316   Sam 14 Noi 2009, 10:18

Antoniu, ultima poza cu "07" stii cumva unde a fost facuta? Cumva Alexeni?
Sus In jos
Antoniu
Flight Level 200
Flight Level 200


Numarul mesajelor : 219
Varsta : 71
Localizare : Bucuresti
Data de inscriere : 03/02/2009

MesajSubiect: Re   Sam 14 Noi 2009, 10:41

Afirmativ, Alexeni
Sus In jos
mihai
Flight Level 100
Flight Level 100


Numarul mesajelor : 177
Varsta : 44
Data de inscriere : 09/03/2009

MesajSubiect: Re: IAR 316   Sam 21 Noi 2009, 14:04

Eurofighter a scris:
transportul prezidential se pune ca maruntis? Razz

Alouette-ul nu a efectuat zboruri prezidentiale cu nici unul din fostii presedinti ai Romaniei. Nici inainte de 1989 si nici dupa. Inainte de 1989 se zbura de baza cu unul din Dauphin-uri, se mai pleca la o vanatoare cu IAR-330 nr. 03 care era echipat in varianta VIP si mai era si vopsit in alb-albastru sau cu unul din Mi-8-uri. Am inteles ca i-a placut elicopterul lui nea nicu dar de zburat cu el in Romania nu a zburat.

Dupa 1989, parca a zburat o data sau de doua ori Iliescu cu Dauphin-ul, nu mai tin bine minte, o data cu PUMA 03 iar in rest Iliescu a zburat numai cu avionul din Baza Otopeni. Fostul presedinte Constantinescu, a zburat parca o data cu PUMA nr. 03 iar in rest numai cu avionul.

PUMA nr. 03 a zburat mai mult cu prim-ministrii sau ministrii ai diferitelor Guverne ale Romaniei de dupa 1989.

Cand am spus ca Alouette-ul a zburat " maruntisuri " acest cuvant mi-a venit in minte la momentul acela si l-am folosit pentru ca nu pot spune ce alte misiuni a executat. Punct.

Multumesc.
Sus In jos
Eurofighter
Membru activ


Numarul mesajelor : 738
Varsta : 33
Localizare : Bucuresti
Data de inscriere : 15/03/2008

MesajSubiect: Re: IAR 316   Sam 21 Noi 2009, 14:19

mihai a scris:

Alouette-ul nu a efectuat zboruri prezidentiale cu nici unul din fostii presedinti ai Romaniei. Nici inainte de 1989 si nici dupa.

te contrazic
Sus In jos
mihaiatanasie
Membru activ


Numarul mesajelor : 2358
Varsta : 59
Localizare : Rosiorii de Vede & Brasov
Data de inscriere : 27/06/2008

MesajSubiect: Re: IAR 316   Sam 21 Noi 2009, 14:23

Si eu stiu, ce-i drept, numai din auzite, ca Ceausescu zbura cu Alouette. Din cate am inteles, in 89, cam pe inceputul verii, a fost aici (Rosiori) cu un Alouette si o Puma dupa el.
Sus In jos
http://unursinnoras.blog-gratuit.ro/
Skywalker
Membru activ


Numarul mesajelor : 404
Localizare : Brasov
Data de inscriere : 02/10/2008

MesajSubiect: Re: IAR 316   Sam 21 Noi 2009, 15:30

Intradevar Alouette a fost folosit ca elicopter prezidential, si nu o data.
Sus In jos
Alex_tm
Moderator


Numarul mesajelor : 1833
Varsta : 27
Localizare : TIMISOARA - BANAT
Data de inscriere : 15/01/2009

MesajSubiect: Re: IAR 316   Sam 21 Noi 2009, 15:49

Poate is un pic off, dar am o intrebare. Ce avion ii YR-SAB din prima poza???

Alex
Sus In jos
http://fanviola.piczo.com/?cr=5
mihaiatanasie
Membru activ


Numarul mesajelor : 2358
Varsta : 59
Localizare : Rosiorii de Vede & Brasov
Data de inscriere : 27/06/2008

MesajSubiect: Re: IAR 316   Sam 21 Noi 2009, 16:44

Aero 45.
Sus In jos
http://unursinnoras.blog-gratuit.ro/
GYN
Flight Level 400
Flight Level 400


Numarul mesajelor : 1026
Varsta : 53
Localizare : Cluj-EREDI
Data de inscriere : 09/02/2009

MesajSubiect: Re: IAR 316   Sam 21 Noi 2009, 17:51

Sunt martor ocular al faptului ca Ceasca folosea un AlouetteIII alb cu inmatricularea nr. 100 cu insemnele oficiale si inscriptia Republica Socialista Romania.
Mai era unul identic,de rezerva,cu inmatricularea 101 .
Sus In jos
http://gyxtremespotting.time2forum.com/
Alex_tm
Moderator


Numarul mesajelor : 1833
Varsta : 27
Localizare : TIMISOARA - BANAT
Data de inscriere : 15/01/2009

MesajSubiect: Re: IAR 316   Sam 21 Noi 2009, 19:15

mihaiatanasie a scris:
Aero 45.

Multumesc..

Alex
Sus In jos
http://fanviola.piczo.com/?cr=5
ovidiu51
Membru activ


Numarul mesajelor : 1156
Varsta : 65
Localizare : Constanta (LRCK - CND)
Data de inscriere : 29/12/2007

MesajSubiect: YR-SAB   Lun 23 Noi 2009, 03:01

mihaiatanasie a scris:
Aero 45.
Super Aero 45 Smile
Sus In jos
Antoniu
Flight Level 200
Flight Level 200


Numarul mesajelor : 219
Varsta : 71
Localizare : Bucuresti
Data de inscriere : 03/02/2009

MesajSubiect: IAR-316 foto ancestrale.   Lun 23 Noi 2009, 10:55

Voi posta in continuare cateva fotgrafii cu ALOUETTE III, sper sa va satisfaca.

Platoul fabricii IAR Ghimbav, anul 1971, personalul in asteptarea delegatiei de partid si de stat pentru prezentarea primului IAR-316 fabricat YR-ELA.


YR-ELG apartinand AVIASAN, institutia care la vremea ei era dotata (cu exceptia aparaturii medicale) mult mai bine decat SMURD-ul de astazi. Detineau un numar mare aparate: IAR-813; IAR-818: AERO-45; IAR-316.


YR-ELA primul IAR-316 fabricat la IAR Ghimbav pe care s-a montat instalatia de combatere daunatori.




Mitingul de la Baneasa 1990


Muzeul Aviatiei Otopeni 1995, prima locatie in zona militara, expozitie cu exponatele Muzeului si ceva tehnica moderna.


IAR-Ghimbav 1995, eu cu o echipa a TVR, ultimii trei din dreapta, intr-o vizita pentru realizarea unui documentar despre industria aeronautica in declin, am fost si la I. Av. Craiova. Documentarul a fost finalizat dar a fost interzis pe sticla. Nu prea s-a schimbat nimic.
Sus In jos
Continut sponsorizat




MesajSubiect: Re: IAR 316   Astazi la 06:05

Sus In jos
 
IAR 316
Vezi subiectul anterior Vezi subiectul urmator Sus 
Pagina 2 din 4Mergi la pagina : Inapoi  1, 2, 3, 4  Urmatorul

Permisiunile acestui forum:Nu puteti raspunde la subiectele acestui forum
ROMANIAN SPOTTERS :: SPOTTING :: Aeronave in Romania - Aircraft in Romania-
Mergi direct la: