AcasaAcasa  InregistrareInregistrare  Conectare  

Distribuiți | 
 

 Carti cu subiect de aviatie

Vezi subiectul anterior Vezi subiectul urmator In jos 
Mergi la pagina : Înapoi  1, 2, 3, 4, 5  Urmatorul
AutorMesaj
mihail
Flight Level 200
Flight Level 200
avatar

Numarul mesajelor : 293
Varsta : 42
Localizare : Bucuresti
Data de inscriere : 07/12/2009

MesajSubiect: Civil Arcrafts   Dum 24 Oct 2010, 16:34

Am primit si eu un cadou interesant:
Civil Arcrafts, James Gibb, Published in 2009 by Sandcastle Books Ltd, Produced by TAJ Books International LLP
http://www.tajbooks.com/index.php?template=2&ID=56
Citat :
Item description
The New Year's Day flight by Tony Jannus in 1914 from St. Petersburg to Tampa Florida, USA was the first scheduled airline flight with a passenger, prominent citizen George Gandy, in a Benoist XIV flying boat biplane. Today the industry has evolved from Government run airlines to masses of regional low cost start ups and global carriers, however the manufacturers of the aircraft that these airlines rely on has dwindled dramatically to two major behemoths Boeing Corporation and Airbus Industries and a handful of specialist manufacturers. In Civil Aircraft we showcase the best aircraft currently in production from around the world, from small regional aircraft to the new Airbus A380 Super Jumbo and beyond to the Virgin Galactic Spaceship One with over 400 photographs.


















Sus In jos
http://macheteavioane.ro
Vizitato
Vizitator



MesajSubiect: Re: Carti cu subiect de aviatie   Lun 10 Ian 2011, 11:09

AVIATIA-Florin Zaganescu - 1985
http://img155.imageshack.us/gal.php?g=picture016jy.jpg
Sus In jos
kampfmaschine
Moderator
avatar

Numarul mesajelor : 1926
Varsta : 37
Localizare : Bucuresti
Data de inscriere : 09/01/2010

MesajSubiect: Re: Carti cu subiect de aviatie   Lun 10 Ian 2011, 11:28

O carte pe care mai am foarte putin si o termin. Foarte interesanta, si actuala (zic eu) :

Sus In jos
flight
Flight Level 300
Flight Level 300
avatar

Numarul mesajelor : 313
Varsta : 36
Localizare : Targoviste
Data de inscriere : 04/02/2010

MesajSubiect: Re: Carti cu subiect de aviatie   Dum 03 Apr 2011, 22:28

Am procurat de la un preten de aici din Londra o carte interesanta cu avioane militare sau de lupta.Chiar daca nu sunt prea reusite fotografiile am sa le pun pe sait












Sus In jos
http://www.lukair.webs.com
ovidiu51
Membru activ
avatar

Numarul mesajelor : 1157
Varsta : 66
Localizare : Constanta (LRCK - CND)
Data de inscriere : 29/12/2007

MesajSubiect: carti   Lun 04 Apr 2011, 11:02

Avioane romanesti nu are?
Sus In jos
flight
Flight Level 300
Flight Level 300
avatar

Numarul mesajelor : 313
Varsta : 36
Localizare : Targoviste
Data de inscriere : 04/02/2010

MesajSubiect: Re: Carti cu subiect de aviatie   Lun 04 Apr 2011, 22:39

din nefericire nu are.
Sus In jos
http://www.lukair.webs.com
horia
Flight Level 200
Flight Level 200


Numarul mesajelor : 254
Data de inscriere : 07/02/2009

MesajSubiect: S-A FURAT AVIATIA! autor VALERIU AVRAM!   Mar 17 Mai 2011, 19:34

Tocmai a plecat la tipar cartea S-a furat aviatia, autor Valeriu Avram, editata cu sprijinul HOST MODELS Brasov.

Cartea este una deosebita prin tematica pe care o abordeaza (vezi paginile atasate cu cuprinsul), si reprezinta o munca de multi ani de documentare concretizati in acest volum extrem de interesant care abordeaza cu curaj capitole mai [i]oculte ale aviatiei, si anume afacerile cu material volant (la fel de actuale si astazi).

Cartea este realizata in conditii grafice deosebite, si contine 364 de pagini ilustrate cu peste 100 de fotografii inedite.

Pretul: 50 de lei, taxe postale gratuite. Cartea are un tiraj extrem de mic, disponibile la vanzare fiind doar 100 de exmplare.

Abonatii la revista MODEL IST au reducere 10 %.

Disponibila din 3 iunie. Se poate preda personal la Clinceni la mitingul din 4 iunie!

Cine cumpara 3 exemplare are reducere 5%, iar cine cumpara 5 sau peste 5 exemplare are 10% reducere. (Abonatii nu beneficiaza si de aceasta reducere, ei avand deja una). Astfel, daca va strangeti mai multi si faceti o singura comanda beneficiati de reducerea mentionata plus taxele postale gratuite, expediate imreuna catre unul dintre solicitanti.


Metode de plata si comanda.

Plata se poate face prin mandat poștal la adresa:

STOICA HORIA Str. Alexa.Sahia nr.2, bl.6, sc.C, ap.11, Brasov 500398


Sau prin virament in urmatoarele conturi:

RAIFFAISEN BANK

STOICA HORIA GABRIEL

IBAN: RO14RZBR 0000 0600 1049 9615



B C R

STOICA HORIA GABRIEL

IBAN: RO71RNCB 0905 1074 2855 0001




BANCA TRANSILVANIA

STOICA HORIA GABRIEL

IBAN: RO74BTRL 0080 1201 A287 66XX


PRO CREDIT BANK

S.C. HOST MODELS S.R.L.

IBAN: RO80MIRO 0000 3174 4137 0704


Va las sa va convingeti singuri cu cateva pagini mostra din aceasta carte.

O seara placuta!






























Sus In jos
LeCCa
Flight Level 200
Flight Level 200
avatar

Numarul mesajelor : 244
Varsta : 31
Localizare : Bucuresti - Baneasa Str Marinarilor / Campina , Prahova
Data de inscriere : 11/07/2010

MesajSubiect: Re: Carti cu subiect de aviatie   Vin 20 Mai 2011, 12:36

Are legatura (ca si continut) cu articolele "S-a furat aviatia" care s-au publicat in Top Gun acum ceva ani? Au fost foarte interesante ca si informatie.
Sus In jos
http://www.airbuzz.ro
horia
Flight Level 200
Flight Level 200


Numarul mesajelor : 254
Data de inscriere : 07/02/2009

MesajSubiect: Re: Carti cu subiect de aviatie   Vin 20 Mai 2011, 16:42

Da, practic cartea reuneste acele subiecte dar de data aceasta dezvoltate si comletate cu unele noi!
Sus In jos
LeCCa
Flight Level 200
Flight Level 200
avatar

Numarul mesajelor : 244
Varsta : 31
Localizare : Bucuresti - Baneasa Str Marinarilor / Campina , Prahova
Data de inscriere : 11/07/2010

MesajSubiect: Re: Carti cu subiect de aviatie   Vin 20 Mai 2011, 22:42

Atunci , in mod cert, merita cumparata!
Sus In jos
http://www.airbuzz.ro
horia
Flight Level 200
Flight Level 200


Numarul mesajelor : 254
Data de inscriere : 07/02/2009

MesajSubiect: Re: Carti cu subiect de aviatie   Vin 20 Mai 2011, 23:05

Pana la aparitia cartii puteti citi un mic capitol:

8. AFACEREA CU AVIOANELE COMERCIALE AVIA B.H.25

Dintre toate ramurile aeronauticii, aceea care s-a dezvoltat mai greu a fost aviația civilă și aceasta din cauza lipsei unui material aeronautic adecvat. Folosind avioanele De Havilland-9 și Ansaldo transformate în avioane comerciale, Direcția Aviației Civile începuse exploatarea unei linii aeriene pe traseul București-Galați-Cetatea Albă, cu destulă regularitate. Totuși era un început modest.
Inspectoratul General al Aeronauticii, dorind să dea un impuls mai mare aviației civile - care se afla sub administrația armatei - a hotărât să treacă o comandă de avioane în străinătate. Direcția aviației civile era subordonată directorului superior al Aeronauticii, generalul Constantin Tanți Dumitrescu, care, la prima vedere a fost lipsit de orice inspirație. În loc să aleagă un tip de avion ce dăduse bune rezultate pe linile străine - unul dintre acestea fusese Fokker-ul - nu se știe cu ce argumente a determinat Inspectoratul General al Aeronuaticii să facă un contract cu „Casa Avia-Skoda” din Praga, comandând șase avioane tip Avia BH-25 cu motor Jupiter de 420 CP răcite cu aer, despre care numita firmă dăduse asigurări că aceste avioane se află în serviciul aviației civile cehoslovace.
În octombrie 1927, maiorul av. ing. Gheorghe Negrescu a fost delegat de generalul Vasile Rudeanu, inspectorul general al Aeronauticii să facă recepția acestui tip de avion comercial. Specialistul nostru s-a prezentat la casa producătoare și a constatat, cu mare mirare, că nu fusese realizat nici măcar prototipul, dar să mai și zboare. „Casa Avia-Skoda” vânduse pielea ursului din pădure!
Maiorul av. ing. Gheorghe Negrescu s-a întors în țară, unde și-a exprimat părerea că acest contract trebuia imediat reziliat, căci nu făcusem decât o afacere păguboasă cumpărând un avion care era desenat numai pe hârtie. Generalul Tanți Dumitrescu, directorul general al Aeronauticii, a insistat să nu se rezilieze contractul și să așteptăm încercarea avionului atunci când va fi gata, întrucât luase comisionul de la firma cehă. Din păcate, generalul Vasile Rudeanu n-a avut tăria să-i spună și părerea inginerului de aviație, deplasat la Praga, despre situațiea întâlnită. Și anul a trecut în această așteptare.
Hotărât lucru, aviația a fost o grea piatră de încercare pentru cei din conducere. Varietatea problemelor puse în legătură cu toate științele care conlucraseră la progresul aviației i-au derutat pe șefii acestei arme, majoritatea fiind nezburători, numiți pe criterii politice sau făceau parte din anturajul Casei Regale. Cei mai mulți nu cunoșteau tehnica de aviație și nici nu se bazau pe obiectivitate, sau n-au dat dovadă de tărie de caracter. Au primat interesele personale pentru mulți profitori, care nu erau interesați decât să-și încaseze comisioanele, fără să le pese dacă personalul zburător își poate frânge gâtul.
Cazul comenzii de avioane Avia-BH-25 pentru nevoile aviației civile, ce s-a dat la firma cehoslovacă din Praga este unul din multele care s-au întâmplat în țara noastră, mai ales în perioada interbelică. Deși inginerii militari din aviație au propus generalului Vasile Rudeanu să rezilieze contractul pentru a evita pierderi de timp și surprize neașteptate, distinsul comandant n-a ordonat acest lucru. Poate primise ordin în acest sens din partea ministrului de Armatei, generalului Paul Angelescu.
Generalul Tanți Dumitrescu, directorul superior al Aeronauticii era interesat în derularea contractului și ținea morțiș ca această comandă să se execute, întrucât primise “atenții” substanțiale de la firma cehoslovacă „Avia- Skoda”. În luna martie 1928, generalul Rudeanu, i-a ordonat lt. colonelului av. ing. Gheorghe Negrescu să plece din nou la Praga, în calitate de președinte al unei comisii de recepție a avioanelor de transport Avia BH-25, comisia având ca membrii pe lt. colonelul Alfred Dahinten, fost pilot în aviația austro-ungară, comandantul Grupului de aviație de la Cluj și inginerul Păpurică, din Serviciul tehnic al Direcției Superioare a Aeronauticii (196).
“Nu eram deloc încântat de această numire”, nota în amintirile sale generalul av. ing. Gheorghe Negrescu, ”căci știam din misiunile similare, neplăcerile ce puteam avea, ca să nu mai vorbesc de răspundere. Mulțumindu-i generalului Rudeanu pentru cinstea ce-mi acorda, i-am cerut să mă dispenseze de această onoare și să însărcineze pe altcineva. Am insistat asupra acestui refuz invocând întâmplările anterioare, mai ales cele din „Afacerea Siskin”. Din păcate, generalul Rudeanu nu a dorit să revină asupra hotărârii sale și m-a rugat să primesc misiunea, tocmai pentru că avea deplină încredere în mine. Până la urmă n-am reușit să mă eschivez, deși am cerut în scris să se încredințeze altcuiva misiunea acesta” (197).
La sfârșitul lunii martie 1928, membrii comisiei de recepție s-au deplasat din nou la Praga. Din primul contact cu direcția firmei, comisia a întocmit la 9 aprilie 1928, un proces-verbal din care extragem cele ce urmează: “Proces-verbal nr. 1. Încheiat azi, 6 aprilie 1928. Noi, lt. colonel Negrescu Gheorghe, lt. colonel Dahinten Alfred și inginerul Păpurică Nicolae, formând comisia de recepție a avionului Avia din Praga, conform ordinul ministrului Armatei-Direcția Aeronautică nr. 5380 din 28 martie 1928, în urma întrevederii ce am avut cu domnul Bondy, reprezentantul „Casei Avia-Skoda”, am constatat după declarația d-lui Bondy, că avionul Avia BH-25, motor Jupiter de 429 CP, nu poate răspunde cerințelor caietului de sarcini în ce privește performanțele de zbor și în consecință, că nu poate trece la executarea nici unei părți din contract, dacă Ministerul de Război nu schimbă acele clauze. Pentru a constata rezultatele precise în zbor, comisia a propus efectuarea unei probe cu un avion cu motor Jupiter de 420 CP și suntem în așteptarea unei scrisori din partea „Casei Avia-Skoda”. Drept pentru care, s-a încheiat procesul-verbal Președintele comisiei: lt. col. Negrescu Gh. Membrii: lt. Col. Dahinten A., ing. Păpurică N.” (198).
Prin Procesul-verbal nr.5 încheiat la 2 mai 1928, se arată situația reală a derulării contractului, iar în ceea ce privește părerea membrilor comisiei asupra acestui tip de avion, ivindu-se divergențe, fiecare membru din comisie și-a exprimat părerea separat. Locotenent-colonelul Dahinten și ing. Păpurică erau de părere că acest avion putea fi achiziționat. Locotenent-colonelul av. ing. Gheorghe Negrescu și-a exprimat astfel opinia: “Situația creată prin comanda acestui avion așa cum a fost arătată de comisia de recepție în toamna anului 1927, cu toată schimbarea sistemului de motor și a tipului de elice, nu cred că s-a modificat de atunci și până acum. Avionul Avia BH-25 cu calitățile de zbor raportate, nu prezintă avantajul unui avion complet studiat, prototipul nefiind încă definitiv stabilit, în ansamblu și în detalii-încercările statice, urmând a se face, și nici nu poate avea sancțiunea experienței în serviciu, care să justifice cel puțin concesii de făcut încălcărilor contractuale, pentru care casa (firma, n.n.) a semnat două contracte pe care nu s-a ținut să le respecte. În afară de inducerea în eroare a Ministerului de Război, s-a dovedit în două rânduri, că avionul nu a fost studiat și nici încercat serios în zbor spre a se ști ce dă, după cum nici acum rezultatele raportate nu sunt definitive, deoarece elicea definitivă a avionului nu este încă comandată, zborurile fiind făcute cu o elice împrumutată de la un avion Fokker.
În ce privește modul cum avionul s-a comportat pe linia cehoslovacă de transport, care este tot a “Casei Skoda”, nu se poate pune bază pe informațiunile culese, care diferă și care cel mult pot fi dezinteresate, nu însă și juste, iar timpul de serviciu pe aceste linii este mult prea scurt. Avionul nu a putut fi încercat de piloții noștri în ce privește maniabilitatea, prin zboruri pilotate personal. Din zboruri, ca pasager și din observarea zborurilor avionului, cred că nu este un avion maniabil, dând impresia unui avion greoi, care trebuie zburat fără greșeli. Pentru motivele mai sus arătate, subsemnatul este de părere ca să se rezilieze contractul. Lt. colonel Negrescu Gh.”(199).
Dacă la Praga, pentru recepția avioanelor Avia B.H.25 se făceau toate concesiile, la Fabrica I.A.R din Brașov, comisia de recepție prezidată de căpitanul ing. Niculescu primise dispoziții de la directorul superior al Aeronauticii să fie foarte severă. Și a fost!
În timp ce avioanele Avia BH-25 construite din lemn de rezonanță importat din România, se primeau ca bune - România exporta lemn de rezonanță din molifții pădurilor noastre - comisia de recepție de la Brașov, printr-o interpretare foarte rigidă a caietelor de sarcini copiate după Serviciul tehnic aeronautic francez, respingea materialul prim de construcție a avioanelor Potez XXV și forța Fabrica I.A.R să importe lemn de construcție, de rezonanță, din Canada. Această politică, a produs numeroase întârzieri în construcția avioanelor comandate la I.A.R, care adăugate la alte dificultăți făcute I.A.R-lui la recepția de zbor, vor aduce la o situație foarte bizară.
De la „Afacerea Avia”, lt. col. av. ing. Gheorghe Negrescu simțea ”ostilitatea șefului direct, prezența mea îl încurca, iar atmosfera de la Direcția Superioară a Aeronautcii era înăbușitoare prin tendința către afacerism. Proba sigură o constatasem cu ocaziunea stabilirii caietului de sarcini pentru benzină, iar hotărârea de a fi schimbat n-a fost pe placul colaboratorilor mei din direcție. Ostilitatea șefului meu era evidentă în fiecare zi, dezacordul față de mine s-a manifestat între altele și cu ocazia hotărârii pe care autoritățile militare aeronautice trebuiau să o ia în chestiunea Regulamentului pentru concursul aerian al Micii Antante și Poloniei pe anul 1929.
Generalul (Tanți) Dumitrescu care se arătase foarte indulgent cu avioanele cehoslovace Avia BH-25 comandate pentru aviația civilă și manevrase din umbră în așa fel încât acestea să fie primite, chiar dacă nu respectaseră deloc caietul de sarcini, devenise dintr-o dată foarte exigent cu avioanele de construcție românească. Toți ceilalți din comisie voind să fie pe placul șefului, au trecut de partea sa, chiar și căpitanul Constantin Mincu , care abia scăpase, cu un an în urmă de procesul „Afacerii Fokker”. Am rămas la părerea mea de a se rezlia contractul, deci fiind în minoritate.
S-a hotărât să se mențină comanda, să se procedeze la încercările în zbor, dar comisia să înregistreze numai rezultatele, rămânând ca Ministerul de Război - Direcția Superioară a Aeronauticii, să decidă ce este de făcut” (200).
Locotenent colonelul av. ing. Gh. Negrescu a cerut prin raport, să fie rechemat în țară și să rămână numai ceilalți doi membrii ai comisiei la Praga. Până la venirea răspunsului, a continuat controlul fabricației și recepției, iar când a primit aprobarea de intrare în țară, situația comenzii de avioane a fost aceea consemnată în procesul-verbal de la 13 iunie 1928, în care se constată rezultatele obținute în zbor cu primul lot de trei avioane, între 6 și 13 iunie 1928, din care extragem următoarele constatări generale: “În rezumat, performanțele din contract și acele din scrisoarea „Casei Skoda”, nu au fost împlinite cu elicea de lemn. Având în vedere procesul-verbal, din 26 mai 1928, încheiat sub președenția d-lui general Dumitrescu, care prevedea la p. nr. 5 (recepția, n.n.), că rezultatele se înregistrează numai de către comisie, urmând ca dl. ministru să decidă. Ținând seama că, lt. colonelul Negrescu urmează să intre în țară, ținând seama că performanțele au mers ameliorându-se cu elicea de lemn și că fabrica ar ține să livreze avioanele la București cât mai curând și că performanțele ar putea fi ameliorate cu elicea metalică, comisia este de acord ca aceste avioane pot pleca la București sub rezerva de a face încercările la București, odată cu încercările aparatelor de t.f.f și încălzire electrică, ce nu au putut fi făcute la Praga.
Comisia este de această părere și în scopul ca, în cazul când avioanele nu ar satisface contractul, statul să aibă o chezășie în legătură cu daunele ce eventual ar pretinde. Drept care s-a încheiat prezentul proces-verbal. Președintele comisiei, lt. col. Negrescu Gh, membrii: lt. col. Dahinten A., ing. Păpurică N” (201).
Avioanele Avia BH-25 s-au primit în cele din urmă la insistențele generalului Tanți Dumitrescu, și au fost puse în serviciul aviației civile pe linia București-Galați-Cetatea Albă. Aceste aparate de zbor au dat rezultate slabe și deseori au fost puse pe burtă prin cedarea trenului de aterizare și numai printr-o minune nu au produs victime omenești. Din acest contract a pierdut statul român, însă a câștigat generalul Tanți Dumitrescu (202).
Sus In jos
mihaiatanasie
Membru activ
avatar

Numarul mesajelor : 2371
Varsta : 59
Localizare : Rosiorii de Vede & Brasov
Data de inscriere : 27/06/2008

MesajSubiect: Re: Carti cu subiect de aviatie   Vin 15 Iul 2011, 16:15

Note de lectura despre aceasta lucrare:

http://cartideaviatie.blogspot.com/2011/07/oare-unde-am-fi-fost-daca.html
Sus In jos
http://unursinnoras.blog-gratuit.ro/
horia
Flight Level 200
Flight Level 200


Numarul mesajelor : 254
Data de inscriere : 07/02/2009

MesajSubiect: Re: Carti cu subiect de aviatie   Vin 22 Iul 2011, 15:49

Mai sunt cateva disponibile. Dupa ritmul in care s-au vandut, dupa mitingurile de la Banesti si Tg Mures cred ca se epuizeaza stocul!
Sus In jos
horia
Flight Level 200
Flight Level 200


Numarul mesajelor : 254
Data de inscriere : 07/02/2009

MesajSubiect: Re: Carti cu subiect de aviatie   Mar 26 Iul 2011, 21:56

Cartea poate fi comandata acum si de aici:

http://www.revista-modelist.ro/Suplimente-Revista.php
Sus In jos
Dylan
Moderator
avatar

Numarul mesajelor : 4756
Varsta : 45
Localizare : Suceava
Data de inscriere : 15/04/2008

MesajSubiect: Re: Carti cu subiect de aviatie   Lun 01 Aug 2011, 11:06

Am primit si eu cartea! Multumesc mult Horia!
Pana cand o termin de citit pot sa laud in primul rand aspectul comercial! Foaie velina, fotografii mai noi si mai vechi din vremurile demult apuse. Din cate am rasfoit-o in prima zi, continutul este peste nivelul asteptarilor . Intr-un cuvant, isi merita banii!
Sus In jos
horia
Flight Level 200
Flight Level 200


Numarul mesajelor : 254
Data de inscriere : 07/02/2009

MesajSubiect: Re: Carti cu subiect de aviatie   Lun 01 Aug 2011, 14:19

Sambata vom fii prezenti la Banesti cu standul.Daca doreste cineva ii pot retine cate un exemplar pentru sambata, daca nu...oricum mi-ar placea sa stam de vorba.Va astept!
Sus In jos
horia
Flight Level 200
Flight Level 200


Numarul mesajelor : 254
Data de inscriere : 07/02/2009

MesajSubiect: Amintiri despre aviatie si aviatori. Memorile comadorului Tiberiu Statescu.   Mar 16 Aug 2011, 14:20

După succesul cărții S-A FURAT AVIATIA de Valeriu Avram, în colecția ISTORIA ARIPILOR ROMÂNEȘTI vă prezentăm o noua carte care după toate premisele va fii cea mai interesantă carte de memorii a unui aviator apărută in ultimii 10 ani. Cartea pe care v-o prezentam cu aceasta ocazie se numește ,,Amintiri despre aviație și aviatori” a locotenent comandorului Tiberiu Stătescu, într-o editie ingrijită de Alexandru Armand și Alexandru Stefănuț.
Mai multe despre carte puteți citi în prezentarea de mai jos făcută de cei 2 ingrijitori ai acestei ediții.

Idee acetui topic este în primul rând semnalare pregătirii acestui volum cât și speranța că vom putea edita acest volum cu ajutorul iubitorilor de aviație și numai.
Cum putem face asta? Prin subscripție. Adică plata cărții inainte de apariția ei.

Pretul cărții la apariție va fii 50 lei, însă pentru cei care ne vor susține prin plata anticipată pretul va fii de doar 40 lei.
Taxele postale sunt gratuite la plata prin virament bancar sau 4 lei la plata ramburs.

Conditii grafice: asemănătoare cărtții S-A FURAT AVIAȚIA – hârtie lucioasa la interior

Pagini: aprox 500

Fotografii: aprox 40


Cartea va intra la tipar după ce se vor strânge macar 20 de plătitori în avans.




Apariția lucrării memorialistice ,,Amintiri despre aviație și aviatori” a locotenent comandorului aviator Tiberiu Stătescu este fără doar și poate un eveniment pentru toți iubitorii de aviație și nu numai. Întâmplarea a făcut ca manuscrisul să fie găsit și salvat și în cele din urmă să poată fi publicat, la o distanță de peste 20 de ani de când a fost redactat, îndeplinind, poate, în acest fel, ultima dorință a autorului.
Personalitate complexă, locotenent comandorul aviator Tiberiu Stătescu se dovedește un fin observator și un extraordinar narator, reușind să ne introducă perfect în atmosfera anilor premergători și cei din timpul celui de-al doilea război mondial, făcându-ne martori la multe evenimente memorabile pe care autorul le-a trăit în aceea perioadă. Bineânțeles că majoritatea evenimentelor evocate sunt legate de aviație, autorul descriind, uneori cu foarte mult umor, întâmplări din școala militară, din timpul formării sale ca pilot militar dar și din perioada celui de-al doilea război mondial. Astfel pasiunea pentru zbor l-a purtat din în Germania până în îndepărtata Rusie, la Stalingrad, pilotând diverse tipuri de avioane ca Morane-Saulnier 35, S.E.T., Potez XXV, Hawk, P.Z.L.11, Heinkel 112, I.A.R.80, Me. 108 și Me.109.
Pe frontul de est a zburat ca pilot de vânătoare în faimoasele unități de aviație - Grupurile 5 și 7 de vânătoare, fiind comandant de escadrilă, iar pentru o perioadă scurtă de timp a fost promovat în funcția de comandant de grup. A totalizat peste 350 de misiuni de război. Pentru fapte sale a fost distins cu cele mai înalte decorații militare românești și germane - Ordinele „Virtutea Aeronautică” cu spade în gradele de cavaler și ofițer, „Crucea de Fier” clasele a II-a și I-a, ,,Coroana României” cu spade în gradul de ofițer, etc. Luptând pe Frontul de Est, lt.comandorul av. Tiberiu Stătescu și-a notat între două misiuni de luptă ,într-un carnețel, unele momente ale activității sale, însemnări care au stat la baza elaborării, între anii 1983-1990, a acestei lucrări memorialistice.
Faptele inedite evocate de aviatorul Tiberiu Stătescu, trăirile emoționale intense, motivația performanțelor sale, curajul ieșit din comun, voința și ambiția acestui pilot de excepție pentru a depăși barierele profesionale, l-au propulsat în legendă cu reverberații dureroase mai apoi, după instaturarea dictatorii comuniste în țara noastră. În anii după război, cînd aviatorii celorlate națiuni combatante erau sărbătoriți și cinstiți așa cum meritau eroii, piloții români, printre care s-a aflat și Tiberiu Stătescu, au fost dați afară din aviația militară și închiși pentru că și-au făcut datoria față de patrie. În loc de onoruri au primit teroare și ani grei de temniță. Despre ei s-a scris prea puțin și nu întotdeauna obiectiv. Iată de ce o carte care evocă amintirile lt. comandorului av. Tiberiu Stătescu este valoroasă prin cele relatate de acest mare aviator.

Alexandru Armand / Alexandru Stefanut




CUPRINS:

CUVANT INAINTE

INCEPUTURILE. EPOCA NEFIINTEI

AMINTIRI DIN SCOALA MILITARA DE AVIATIE

COLEGI, PRIETENI, AMICI

DE PAZA LA LUCRARILE DE FORTIFICATII “REGELE CAROL II”

CIOCLU OFICIAL PESTE GRANITA

CUM AM COBORAT DIN CER LA LEUCOPOLIS

ZBOR IN GERMANIA LA FABRICA HEINKEL

DOUA ZBORURI PRIN NOAPTE

POVESTEA UNUI CEAS RAU INTAMPLAT INTR-UN CEAS BUN

ACCIDENTE, ACCIDENTE, ACCIDENTE …….

POVESTEA UNUI ZBOR DINTR-O DUPA AMIAZA DE VARA

CAIETUL DE ZBOR (tehnoredactat integral)

ANEXE
Sus In jos
mihaiatanasie
Membru activ
avatar

Numarul mesajelor : 2371
Varsta : 59
Localizare : Rosiorii de Vede & Brasov
Data de inscriere : 27/06/2008

MesajSubiect: Re: Carti cu subiect de aviatie   Mar 16 Aug 2011, 19:02

Eu voi fi unul dintre cei 20.
Sus In jos
http://unursinnoras.blog-gratuit.ro/
horia
Flight Level 200
Flight Level 200


Numarul mesajelor : 254
Data de inscriere : 07/02/2009

MesajSubiect: Re: Carti cu subiect de aviatie   Mier 17 Aug 2011, 17:30

Pentru a trezi interesul fata de aceasta carte va prezentam începand de azi scurte fragmente din manuscris.
Episodul de azi, amintiri despre colegi:




Dupã 55 de ani, din cu totul alte motive, am pus iar mâna pe condei și m-am apucat de scris pentru a continua ceea ce am început déjà …..
Am gãsit azi, cãutând prin podul casei, caetul în care luasem notițe la “Armament” și “Trageri aeriene” dupã cele ce ne povestea Rudi – alias Rudolf Malincovschi - și pe celelalte la ”Perspectiva” predate de Trițã, și “Metalurgie” cu nu mai știu cine. Inãuntru se mai aflau, de fapt amestecate, și “Noțiuni de radio”, “Alcãtuirea armatei”, “Navigație” și altele, dupã cum veneau potop pe capul nostru.
Nu prea îmi bãteam capul cu învãțatul, scriam numai idei și le fixam în memorie. Printre ele se aflau scrise și gândurile mele cu care îmi mâncam plictisul orelor de meditație, în care nu învãțam, ci doar visam și mã luam la harțã cu alți colegi, care și ei ca și mine, nu toceau, ci cãutau sã se distreze bârfind pe alți. Si cum liniștea trebuia sã fie în “Divizie”, ne adresam împunsãturile în versuri, ba chiar mi-am amintit cã am scos și o revistã umoristicã “Tancul”, care provoca râsul, întrucât îi “împungeam” pe unii dintre colegi, deși bancurile nu erau destul de consistente.
................................................................................................................................................


Astãzi, din cei 42 elevi – piloti, reușiți în anul 1931 la examenul de admitere, pot fixa astfel “Ordinea de bãtaie a zilei – 5 Martie 1987 : în viațã - 8 , morți - 31 , retrași -3

In viațã :
Chirilã Dumitru (Nae Chesela), Grosu Virgil (Vergil), Georgescu Florea (Fleuricã), Mihãilã Constantin (Tolicã), Negrescu Constantin(Tiganu), Popescu Constantin (Colceag), Stãtescu Tiberiu (Tibicã), Teodorescu Dumitru (Tricã) și Vânt Ioan (Jonny).

Decedați :
Afenduli Constantin (Turcu), Bran V Nicolae (Butuc), Agarici Horia (Lãbaș), Bãnau Mircea (Debrețin), Constantin Stioan (Coițã), Constantinescu Constantin (Mopsu), Cropceanu Vasile (Pispi), Ciocãltean Profir (Scroafa), Dunduc Andrei (Flaroi), Firoiu Ion (Firuțã), Brãtianu Gheorghe (Tiganu), Georgescu Dumitru (Mitache), Isãcescu Leonte (Iscuescu), Ioanițescu Emil (Caisã), Iliescu Gheorghe (Rãțoinul), Jitianu Ion (Cocoș), Mușicã Grigore (Ureche), Marcu Petre (Mazeta), Platon Mihai, Râpeanu Emil (Jenel), Rolhe Constantin (Neamțu), Rusu Gheorghe (Bãțãilã), Scurtu Dan ( Limbric), Teodorescu Ion (Flo), Ursu Paraschiv, Ungureanu Constantin, Vlãdescu Gheorghe (Porcul), Tomulescu Ion (Jean Valjan), Bran Nicolae (Butuc) , Ioana Vasile (La Jeana, Calugarul) și Pascu Constantin (Zackse).

Retrași :
Chirculescu Nicolae (Haș), repetent, Dragoș Ion, retras și Sarri N. (eliminat pentru furt).

Am sã încep ca și acum 55 de ani, sã-mi amintesc, pe cei cu care mi-am împãrțit timpul o perioadã de doi ani, în aceiași ordine alfabeticã, dar privindu-i ceva mai deosebit fațã de cum îi vedeam atunci.
...............................................................................................................................................

Mi-am amintit de versurile scrise în legaturã cu “Apelul”:
“La noi, apelul nu se începe cu oricare,
Ci cu acela care e mai mare,
Dar nu în grad, prestanțã sau mai vechi,
Ci cu Afenduli ce-I mare în cap și în urechi”


Saracul “Efendi”parca-l vãd nu numai cu ochi minții, ci așa cum era el : mic de staturã, cu un cap cam mare pentru înãlțimea lui și cu ambele urechi ieșindu-i copios de sub cascheta mare.
Fusese T.T.R.-ist în Regimentul 29 Roșiori (era dintre cei mai vârstnici și de aceea gurile rele i-au fixat calitatea de “trompet”, ba mai mult, din cauza activitați de “suflãtor” îl acuzau cã este și “oftigos”. Era un tip liniștit și nu prea bãgãcios, ci doar intervenea din când în când, cu câte o sugestie, în versuri, la ale altora mai înzestrați. S-a fãcut remarcat devastându-i vecinului (Ciocârlan) pupitru cu bunãtați, întâmplare care a rãmas fãrã urmãri oficiale …..
Dupã școalã i-am pierdut urma, ne-am revazut la pilotaj și pe urmã, dupã pensionare, într-o iarnã friguroasã, prin `69, l-am petrecut la BELLU pe ultimul drum. Am pus și eu umãrul, dar n-am rezistat pânã la urmã și am cedat locul unui “purtator” de meserie. . . . Mã întreb și azi de ce o fi fost așa de greu? Vorba versurilor :
“cici suflând o viațã în trompã cu ifos,
Si-a atacat plãmâni și azi e ofticos”

................................................................................................................................................

“Si acum vã puneți masca pe figurã,
Cãci vom vorbi de urmãtorul la nomenclaturã,
Si-o sã vi se scoale pasul, ca țepii rari de la arici,
Când vã voi spune ca subiectul se numește AGARICI”

Cât de rãi erau pe atunci, toți camarazi de școalã, cu bãiatul timid care prin jocul hazardului avea sã devinã - ca o compensație - eroul de mai târziu al rãsboiului “de rușine”. Era un tip manierat, fiind crescut cum nu cred cã mai putea pretinde altul dintre noi, fapt pentru care era luat in râs ; avusese guvernantã și cunoștea la perfecție limba francezã. Horia Agarici nu se amesteca în treburile altora și deși scria poezi adevãrate, nu lua parte la duelurile noastre ritmate. Nu riposta la ironii și nici chiar la figurile fãcute cu intenție rea de camarazi. Era “acoperit” cu tot felul de insulte, care de care mai urâte. Era impasibil. Nu reacționa și acest lucru îi enerva tare mult pe cârcotași. Avea, sã zicem, un defect – era cam lacom și la masã totdeauna lua un supliment, devenind un concurent serios a lui Bârsan mare amator de fasole cu debrețini (carnati). Si cum în vremea aceea aveam destulã mâncare, este lesne de inteles ce pãțeam la orele de meditație sau în dormitor din caura “eșapamentului” lor “mãnânci o oalã de fasole și omori pe datã un regiment”. In anii de școalã militarã, mai era acuzat și de alte treburi care de care mai teribile.
In serviciul la Flotilã rãmãsese tot același tip linistit, cam luat “per pulpis”, fiindcã se deplasa cam des cu bicicleta la hangare, la comandament sau invers, și pentru cã se svonea cã scria maxine și poezi. I s-a scris și un catren care suna cam așa :
“N-ați vãzut trecând pe-aici,
Bicicleta cu Agarici?
Ba, l-am vãzut treând ca-n vis
Cu nașina lui de scris!
Când au sosit avioanele englezesti Hurricane, s-a vazut cã dintre toți “deștepții”care îl ironizau, era cam singurul care pe lângã limba francezã, învãțase de la bona lui și ceva din limba lui Shakespere, astfel cã era în mãsurã sã știe ce scrie în notițele tehnice ale avionului. Lasând la o parte cã uni mai scoteau în traduceri și expresii ca “undercarriage” în românește “cãruța de dedesubt” în loc de “tren de aterizaj” pe care o ironizau rãuvoitorii ; fiind pasionat de tehnica și având și mașina de scris, a tradus o carte despre aeroplane.
Ca o concluzie fireascã, cum nu-i lipsea nici calitãțile de zbor, a detașat la Mamaia, la escadrila 53 vânãtoare, sub comanda lui Gicã Georgescu, prietenul meu. Astfel, aici drumurile noastre s-au despãrțit, revãzându-ne numai când mergeam la trageri. Ba, sã nu mint, odatã, ne-am revãzut și cu Mariana Drãgescu, pe care o adusese Scurtu Dan cu un ICAR și ne-am pozat spre amintire.
Sub comanda lui Gicã Georgescu, un om foarte inteligent și înțelegãtor și-a continuat activitatea, izbutind sã scoatã din impas motoarele Rolls Royce, rãmase în panã de „lumânări” (bujii). Vasul ce ne transporta piesele de schimb, fusese torpilat în marea Mediteranã și avioanele Hurricane stãteau trase la linie și sufereau dupã lumânãri (buji). Dar Agarici veghea și cum cunoștea tainele lor din cãrti, s-a angajat sã resolve treaba. Si spre cinstea lui, a și fãcut acest lucru bine. A plecat cu ruksacul de buji nefolositoare, s-a dus la IAR – Brasov, a mișcat munții din loc, pe specialiști, si s-a întors victorios la Mamaia.
La una din alarme, Agarici era pe undeva cu bicicleta și mașina lui de scris, astfel a pierdut decolarea, (nu a putut fi pornit nici avionul lui de către pilotul care venea sa-l înlocuiască). Agarici a sosit la avion odatã cu revenirea escadrilei la realimentare, a pornit urgent motorul și a decolat de unul singur, ieșind sã atace cel de al doilea val de bombardiere inamice. Actul de indisciplinã a fost eclipsat de curajul de care a dat dovadã, cãci a ataca o formație care era constituitã în “arici de foc” este un risc mortal pentru un vânãtor singur, lucru care l-a simțit pe pielea lui, bietul Puiu Roșescu la Odesa.
Vânãtorii trebuiau sã disperseze bombardierele din formație și sã le atace individual, pe fiecare în parte. Numai cã în cazul de fațã lucrurile s-au petrecut altfel ; bombardierele știau cã vin ca într-un sat fãrã câini și în consecințã n-au mai fost atenți cã sã vadã cã un un vânãtor izolat, curajos, așteaptã sã profite de un atac favorabil dinspre soare, și “ciupește” pe rând din formația uliilor unul dupã altul pe trei dintre ai lor. Si probabil cã mai picau în flãcãri și alte bombardiere inamice dacã lui Horia nu i se termina muniția, cãci cele 8 mitraliere ale avionului sãu tragea cam 1.200 proiectile pe minut.
In câteva momente, proaspatul erou terminase treaba și a revenit la aterizare unde a fost felicitat pentru isprava fãcutã, nemaifiind vorba de nicio indisciplină. Ce-a urmat știe toatã lumea :
“A plecat la vânãtoare, Agarici,,
Sã vâneze, sã vâneze bolșevici”
Compozitorul Malagamba a scapat ușor, el, vânãtorul și eroul zilei de 23 Iunie 1941, nu !
A avut multe necazuri în viațã, a fost degradat și scos din armatã. A muncit din greu, ca bun la toate la uzinele termice ale blocurilor din Eforie Sud până s-au calmat lucrurile și a cãpãtat o pensie de mizerie.
Când l-am revãzut la Eforie era plin de curaj și mi-a arata niste poezii. Rãmãsese tot cu capul în nori, deși ducea o viațã grea și avea mulți copii. Imi amintesc cã nu reușise sã-și monteze o motocicletã la care lucra de multã vreme și cum locuia la marginea stațiuni, îl ajuta la lucru fata lui cea mare, care semana leit cu el, dar avea fustã.
Mi-a fost dat sã întâlnesc un impostor, care merge prin cârciumile din periferia Bucureștiului și cerea de bãut, întrucât, chipurile era Agarici . . . .
Acest erou care luptase pe Hurricane, a murit de bãtrânete, fãrã mare larmã, modest și probabil neplâns decât de ai lui. Cine îl mai pomenește astazi? Cred cã și prin aceste rânduri ale mele, ar trebui sã devinã publice spre a i se cinsti purtarea în luptã, curajul și mai ales modestia.


................................................................................................................................................

Constantin Stoian – Coiță, era un tip mai în vârstã, liniștit, prietenos care se împãca bine cu toatã lumea. El a fost singurul din clasa care și-a atras porecla. Trebuia sa completeze o fișã în care sã treacã semnele sale particuare și a scris “testicolul stâng e mai mare decât cel drept”. In râsetele generale a fost botezt pe loc “Coițã”. Si așa i-a rãmas porecla. A avut o existențã liniștitã, devenind controlor de trafic în aviația civilã.
Sus In jos
horia
Flight Level 200
Flight Level 200


Numarul mesajelor : 254
Data de inscriere : 07/02/2009

MesajSubiect: Re: Carti cu subiect de aviatie   Lun 22 Aug 2011, 16:40

Vazand ca aceatsa cartea a trezitinteres, multi platind deja in avans, ne-am hotarat sa continuam cu fragmente de memorii, azi capitolul


ZBORUL în GERMANIA la FABRICA HEINKEL

Aventura în doi timpi, pentru transport de avioane din Germania în țarã, s-a produs în mod cu totul neașteptat, cãnd totul se desfãșura, ca sã zic așa – normal – și nu întrevedeam nici un eveniment de seamã la orizont.
Incheiasem anul de instrucție, fusesem la trageri, și mai erau programate mai târziu manevrele, astfel cã totul mergea dupã tipicul obișnuit al timpurilor.
Cãnd deodatã, de abea lãsasem în urma cu câteva zile pãcãlelile lui 1 aprilie, un grup de vre-o zece sau unsprezece ofițeri, am fost chemați spre sala de conferințe, în urma uni ordin al comnadantului flotilei. Eram foarte diferiti ca reputație : bunã-oarã, subsemnatul, mã știam bun la toate corvezile ; apoi cãpitanul Boris Antonief, proaspãt cumnat de șef, era departe de aceastã categorie ; Pufi Popescu avea reputația lui de “as” ; Hulea, pilot la “experiențe” nici nu prea avea de a face cu flotila, Moțoi, era adjutant, deci oarecum în bune grații și secrete, nu știa nici el nimic ; Manoliu, ficiorul popii, era ca și Puiu Roșescu sau Gicã Georgescu, ceva mai rãsãriți printre alți, dar singura trãsãturã comunã, era faptul cã toți aveam o reputație bine stabilitã în materie de zbor. Oare de ce era vorba ? Curiozitatea ne-a fost rapid satisfãcutã : fusesem aleși pentru a aduce din Germania avioane de vânãtoare, ultra moderne, pe calea aerului. Si treaba asta, aveam sã o facem, de doua ori, deoarece se socotise de forurile superioare, cã suntem cei care prezentam garanțiile cele mai multe, de reușitã. Ne-am cam mirat cã era și Antonief printre noi ; l-am admirat pe Jienescu cã mergea și el, cãci treaba nu era deloc ușoarã, prezentând și posibilitatea unei discreditãri totale în materie de zbor, în cazul unei nereușite, indiferent din ce cauze.
.........................................................................................................................................

Cãci urma sã ne întâlnim pentru prima datã cu niște avioane de construcție ultra-modernã pentru noi, (deși fãcuserã rãsboiul în Spania în 1936), prezentând toate perfecționarile de marcã, la acea vreme : aveau tren și bechie escamotabile, cu frâne hidraulice serioase (bietul Ionicã Tomulescu le-a simțit pe pielea lui mortal efectul), elicea cu pas variabil, suprafețe auxiliare de sustenanțã și frãnã (flapsuri), radiatoare escamotabile, și alte mãrunțișuri noi pentru toți (cabina complet inchisã) ; trecerea pe noul avion se fãcea direct, fãrã dublã comandã, fiind monoloc ; urma sã facem cunoștințã cu piste betonate, noi care nu mai vãzusem pânã atunci decât câmpul verde
.. .........................................................................................................................................
Pe data de 19 august, având drept bagaj principal sacul cu parașuta și o micã valizã (pe care o mai am și acum) plinã cu cele necesare unui drum scurt, cu 804 lei și 10 D,M. în buzunar, am trecut vama de la Ghica-Vodã. Era desigur foarte plãcut sã-ți poarte alți de grija scoaterii pașaportului, a biletului de tren, ba și a hainelor, care între noi fie zis, erau dintr-o stofã ordinarã și destul de prost croite ….. Erau doar cal de dar, așa cã nu le cãutam la dinți.
In plus surpriza cea mai mare, a fost faptul cã ni s-a distribuit la fiecare, câte un carnet “Shell”. In baza acestui carnet, ori unde doreai, cãpãtai tot ce-ți dorea sufletul : valutã, casã, masã, transport, doar pe baza unei simple semnãturi. Mai era ceva de zis ? Eram deveniți peste noapte nababi, sau cam așa ceva (bine înteles cã nu puteam abuza, dar nici nu ne gândeam la o astfel de situație, ne mai socotind ca n-o doream : aterizaj forțat în țarã strãinã ? Doamne fereste !
.. .........................................................................................................................................


Cum cutreram strãzile am dat peste un “Quick” ; avea ieșiri pe patru strãzi și era așa de mare cã te rãtãceai în el ; era permis sã pui mâna, sã cercetezi, fãrã nici o restricție marfa …… Dupã ce am ales nu mai știu ce, mi-am rotit privirile împrejur, ca și cum aș fi solicitat ceva și ca urmare a apãrut un vânzator, care constatând cã nu vorbesc prea bine m-a întrebat ce sunt, m-a rugat sã aștept o clipã (ocazie cu care am memorat pentru totdeauna cuvântul : “augenblick-bitte”) și a apãrut un vãnzãtor, care știa românește, cât eu nemțește …… Ne-am înteles de minune, mai ales cã nu eram nici ciungi, și am plecat satisfãcut de cascheta de sbor din piele …… Am hotãrât sã atac misia de deplasare, numai în cumpãrãturi, chiar cu riscul foamei. Am convins pe Tomulescu sã cumpere “Roleiflexul” meu, și cu banii de pe el, am mai pus de la mine, și am luat alt ultim tip, “automatic” și cu o trusã de obiective “proxar”. Prin alte acrobații financiare am luat și un pickup, care pe vremea aceea era ultimul rãcnet în materie, cãci nu se vorbea de magnetofoane. Ba am izbutit sã pun stãpânire și pe o scurtã de piele de motociclist, care avea un braulet de piele de toata frumusețea. La al doile drum, déjà versat fiind, am vãzut într-o vitrinã o hainã de piele splendidã “echte chrom leder” ….. nu era de vânzare fiind vitrinã. Am insistat, am fãcut abuz de calitatea mea de oaspete, am apelat la directorul magazinului și am cãpãtat-o …….. Imi vena ca turnatã. O am și acum dupã 50 de ani, deși am fãcut cu ea rãzboiul, Jilava, canalul și manevrele și câte zile grele de încercãri ; e adevãrat cã am îngrijit-o împãrțind cu ea, la Gherla, prima bucatã de “slanã” primitã de acasã, dar s-a dovedit de prima calitate.
Mã întreb cum aș putea s-o iau cu mine în ……..rai !

.. .........................................................................................................................................


Se încurcau cu toți în berãrii, cumpãrau ciorapi, mãnuși de damã, înebuneau automatele de fructe și țigãri, ba își luau pânã și țigãri de foi ……….
Pe stradã formam o ceatã cam zgomotoasã, și nedisciplinatã, iar când la un colț, nevãzând paza, am trecut pe roșu, am fost acostați de un polițai, care ne-a iertat de amendã, sub promisiunea cã nu mai facem ; de unde dracul apãruse, n-a observat nici unul. Ziceam ca suntem sud-americani, ca sã nu ne facem nația de râs.


Când ni s-au mai deslegat limbile de vinul bãut, Puiu Roșescu care era și el cam “frech”, a prins momentul când il privea fata, și și-a scos piciorul de sub masã, mimând cã-și ridicã o rochița imaginara peste genunchi , fata, care se vede treaba cã nu era proastã de loc, a repetat și ea gestul, cu propiul ei picior, arãtând o pulpa și un început de coapsã, de mai mare dragul, nu dupã multã vreme, au chemat chelnerul, care dupã aceea a venit sã ne întrebe ce nație suntem. De sigur cã i-am fãcut iar de râs pe sud-americani. Fata, dânad dovadã iar ca e și plinã de idei, s-a sculat chipurile sã se ducã la toaletã, atunci când din ochi s-a înteles cu noi ; a urmat-o fidel Puiu și desigur “dolmecerul” care eram eu.



Restul il puteti citi in carte.
Sus In jos
electric
Membru activ
avatar

Numarul mesajelor : 1166
Varsta : 43
Localizare : Bucuresti
Data de inscriere : 10/03/2008

MesajSubiect: Re: Carti cu subiect de aviatie   Mar 23 Aug 2011, 19:35

subscrie si asociatia AR pentru 2 exemplare.
Sus In jos
horia
Flight Level 200
Flight Level 200


Numarul mesajelor : 254
Data de inscriere : 07/02/2009

MesajSubiect: Re: Carti cu subiect de aviatie   Mar 23 Aug 2011, 19:38

S-a notat!
Sus In jos
horia
Flight Level 200
Flight Level 200


Numarul mesajelor : 254
Data de inscriere : 07/02/2009

MesajSubiect: Re: Carti cu subiect de aviatie   Lun 19 Sept 2011, 15:54

Cum ziceam si in topicul revistei MODEL IST no.6 , acum dupa ce a intrat revista la tipar ne vom ocupa de aceasta carte. Cine vrea sa ne ajute o poate face ACUM!
Sus In jos
horia
Flight Level 200
Flight Level 200


Numarul mesajelor : 254
Data de inscriere : 07/02/2009

MesajSubiect: Re: Carti cu subiect de aviatie   Mar 20 Sept 2011, 22:34

Continuam cu cateva mici fragmente din capitolul: Accidente, accidente,accidente

Ultima mașinã dispãruse de mult în praful câmpului, dar mie încã îmi mai stãruia în ochi o ultima imagine și anume ostașul meu de serviciu, cocoțat pe boarfele noastre, ținând în brațe pisicuța mea albã, pe care o botezasem dupã numele unei insule de pe Volga, “Ahtuba”, la un loc cu “Pripas”, micul cãțel pe care-l adoptase trupa, drept mascotã ; petele lor albe se pierduserã în noapte ; cu toate asigurãrile noastre, cã îi vom ridica cu Junckersurile de transport, eram sigur cã nu aveam sã-i mai revãd vre-odata ; dacã faptul așa s-a petrecut cu bietele animale care se atașaserã teribil de noi, lucrurile au stat altfel cu trupa, pe care am readus-o înțã, astfel câ nici mãcar lãzile de campanie nu se rãtãciserã ; odata cu ei, disparuse și senzația puținului bun trai, pe care izbutisem sã-l creem acolo, la capãtul pãmântului.
Sedeam cu toți grupați, tacuți și îngândurați, cãci de dormit nu avea nimeni chef, de teamã sã nu fim atacați prin surprindere peste noapte ; fãceam de pazã cu toți, amenințați fiind de un inamic pe care nu-l puteam ști unde se afla, dar care putea surveni din moment în moment ; din când în când, ca și cum ne-ar fi vestit cã nu ne-au abandonat, câte un proiectil de brand exploda luminand sinistru câmpul.
Noaptea era întunecoasã și umedã, nu se vedea o luminã nicãieri, pentru a nu servi drept reper celor ce trageau în noi ; de prisos sã spun cã și țigãrile erau camunflate, cãci frica pãzea perfect pepeni.
Din când în când se auzea câte un glas, ce zicea pe un ton tânguitor :
“Fraților, sã nu ne lãsați aici în mâna rușilor” …….
Erau tehnicii, care scoseserã aparatele de radio din fuselajele avioanelor și se înghesuiserã, numai ei stiu cum, suportând cu stoicism ore întregi pozițiile incommode în care se aflau, numai sã nu cadã prizonieri ; dupã ce primeau asigurarile noastre cã nu vor fi pãrãsiți se linișteau și rãbdau mai departe, ne având macar nici posibilitatea sã se mai aline cu un fum de țigarã ….
Mai sporovãind în șoaptã, ca și cum am fi putut fi auziți, tremuram așteptând sã se iveascã zorile sã putem sã plecãm din acel loc blestemat ; deodatã cineva spuse în noapte : “Stiți pe ce stãm ? pe bombele nemților ? “
“N-are nimic” completã un altul “n-au focoase”
“Dar dacã le amorseazã unda explosivã a unui brand ?” își dãdu un al treilea cu pãrerea ……
Pentru a fi mai siguri, ne-am deplasat spre o gramadã de lãzi, ceva mai la o parte de bombe:
“Am nimerit-o bine fraților, aici sunt doar focoasele” …..ne informã plin de amãraciune altul care avea o lanterna și cu multa precauțiune citise ce scria pe lãzi ….
Am revenit langã avioane, unde de bine de rãu, parcã ne simțeam nu așa de singuri. De abia ne trecuse emoția și un altul semnalã :
‘Umbre pe aerodrome” ….
Incordându-ne vederile, deslușim în adevãr niște arãtãri ce se mișcau încetișor, se mai opreau, pãrând a fi întruchiparea noastrã chinuitã, niște cercetași care sondau terenul
“Sã-i înconjurãm și sã-i prindem, în orice caz suntem mai mulți ca ei” propuse șeful, cerându-ne pe cât posibil sã nu provocam o alarmã generalã, trãgând focuri, fãrã comanda lui ; ne-am desfașurat deci în evantai și am început urmãrirea : ajunși la o distanțã convenabila, am rupt-o la fugã spre presupuși cercetași, strigand : “Predaite ruschi” ….
Cum umbrele nici nu trãgeau, nici nu fugeau, ne-am apropiat încetișor pânã ce am putut constata cã era vorba de niște bieți mãgari, rãtãciți cine stie cum pe acolo, care încercau sã pascã bruma de iarbã ce se mai afla pe câmp. Brusc nervi încordați s-au destins, ba s-au auzit și câteva râsete care sunau teribil de staniu în noapte.
................................................................................................................................................
Sosisem cu o zi înainte și cum dupã terminarea formalitãților, nu mai era timp suficient de plecat înapoi, am fixat plecarea pentru a doua zi ; seara fusesem invitat la masã de unchiul meu care cu ocazia revederi a pus la bãtaie pe lângã alte bunãtați și un vinișor de Nicorești, pe care-l trimetea în mod obișnuit bunicul ; dupã o masã copioasã, am plecat voios spre casa, dar pe drum mi-a venit ideea sã încerc un telefon la o cunoștințã, spre a o întreba dacã n-aș putea s-o vizitez înainte de plecare ……. Cum în cale tocmai îmi apãruse oficiul postal 35, am intrat, încercând sã conving pe cei doi factori întârziați care se mai aflau acolo sã-mi dea voie sã dau telefonul respective ; plictisiți de faptul cã erau deranjați de la treburi și mai ales de faptul cã rãmãseserã târziu peste orele de program, mi-au rãspuns cam înțepat cã nu au telefon public și deci sã pãrãsesc biroul, nefiind nici ora de serviciu cu publicul. Cum tonul lor nu era deloc acela pe care socoteam eu cã trebiue sã-l aibã fațã de cineva care vine de pe front (nu-mi dadusem seama cã ei habar n-aveau de hramul ce-l purtam), am replicat și eu cam dur, astfel cã pe scurt, discuția a degenerat și ne-am luat la trântealã ; neșansa a fãcut sã aparã ca din pãmânt un polițist, astfel cã am fost liniștit și cum secția respectivã care nu era departe trimesese o mașinã, am fost transportat acolo ; bine înteles cã n-am mai insistat sã clarific lucrurile și am cerut comisarului de serviciu ca sã ia legãtura cu unchiul meu ; desigur cã-l cunoștea și ca urmare mi-a satisfãcut cererea ; în același timp însã telefonase la organele comenduirei ; sosit rapid unchiul meu a lãmrit pe comisar, dar cu comenduirea n-a mai avut success, aãa cã în loc sã fiu eliberat am fost din nou urcat într-o mașinã și dus pe calea Griviței, unde se afla așa numita “Gardã a pieții”.
Am fost pus sã dau o declarație și mi s-a oferit patul din camera ofițerului de serviciu sã mã odihnesc pânã a doua zi, când șefii urmau sã decidã de soarta mea ; m-am culcat blestemând soarta care nu mã lãsase sã-mi vãd prietena, aducând lucrurile spre un astfel de deznodãmânt.
A doua zi am fost intrebat de comandant mai în amãnunt asupra celor întamplate și fiind desigur un om rezonabil, mi-a dat drumul sã plec, asigurându-mã cã nu va da curs afacerii ; intervenise desigur chestia cu frontul …
Sus In jos
horia
Flight Level 200
Flight Level 200


Numarul mesajelor : 254
Data de inscriere : 07/02/2009

MesajSubiect: Re: Carti cu subiect de aviatie   Mier 12 Oct 2011, 23:10

O veste buna. Au mai aparut inca 60 de pagini de memorii (gasite separat) ale comandorului Statescu, printre ele memoriile referitoare la detentia in penitecniarul Jilava. Tot ce pot sa va spun este ca pretul de 40 LEI pentru cine comanda anticipat cartea ramane valabil. Pretul final cu cele 60 de pagini in plus va fii usor modificat! Deci, cine este interesat ne poate sustine comandand acum cartea!
Sus In jos
Continut sponsorizat




MesajSubiect: Re: Carti cu subiect de aviatie   

Sus In jos
 
Carti cu subiect de aviatie
Vezi subiectul anterior Vezi subiectul urmator Sus 
Pagina 2 din 5Mergi la pagina : Înapoi  1, 2, 3, 4, 5  Urmatorul
 Subiecte similare
-
» Carti de tricotat
» Carti online / gratuite
» carti si reviste pentru lucru de mana
» Carti si reviste de craft si bricolaj
» Carti Amanda Quick

Permisiunile acestui forum:Nu puteti raspunde la subiectele acestui forum
ROMANIAN SPOTTERS :: DIVERSE/OFF-TOPIC :: Aviation Hobby-
Mergi direct la: