AcasaAcasa  InregistrareInregistrare  Conectare  

Distribuiti | 
 

 IL-14 in serviciul TAROM

Vezi subiectul anterior Vezi subiectul urmator In jos 
Mergi la pagina : Inapoi  1, 2, 3
AutorMesaj
Boeing777-300
Fotograf


Numarul mesajelor : 857
Localizare : Macondo
Data de inscriere : 02/12/2008

MesajSubiect: Re: IL-14 in serviciul TAROM   Mar 27 Apr 2010, 01:12

mihaiatanasie a scris:
ovidiu51 a scris:
Boeing777-300 a scris:
ma refer la calatorii in afara romaniei, alea erau scumpe. cursele interne au fost mai mereu rezonabile.
Nu problema pretului era, ci posibilitatea de a calatori in afara granitelor. Pasaportul nu era la purtator, el se pastra cu sfintenie la MILITIE, care ti-l oferea numai daca aveai avize de buna purtare si atasament fata de cauza comunismului, de la sindicat si COM (consiliul oamenilor muncii Evil or Very Mad ). Procedura se aplica chiar si pt tarile din Lagarul komunist.

Asta asa e. Plus ca nu aveai dreptul sa iesi din tara decat o data la doi ani!
Pai de-aia am zis ca nu era lux, ca nici nu-mi trecea prin minte sa merg pe-afara cu avionul (sau cu orice altceva).
Totusi, o varianta relativ ieftina exista: excursiile in Uniunea Sovietica, transport cu avion si chir cu elicopter in interiorul URSS. Taticu a zburat cu elicopter YAK-24.

Mai oameni buni, stiu si eu treaba asta. Am trait si eu ceva anisori pe vremea lui Ceasca.
Toate adunate faceau calatoria cu avionul un lux. Aviatia in sine era un lux si foarte putini oameni aveau acces la ea intr-o forma sau alta. ba ca regimu se temea ca lumea o sterge din tara si controla tot ce misca in domeniu si in plus era destul de scump ptr omul de rand.

Eu pe vremea lui nea nicu nu stiam decat de avioanele de stropit (catre care strigam 'Avion cu motor, ia-ma si pe mine in zbor, sa ma fac aviator') si de cate un elicopter. Vedeam avioane pe contrails insa credeam ca sunt jet-fightere Smile. radeti da, insa altele erau vremurile atunci.
Sus In jos
NATO
Flight Level 400
Flight Level 400


Numarul mesajelor : 753
Varsta : 49
Localizare : bucuresti-nord
Data de inscriere : 17/12/2008

MesajSubiect: IL14   Mar 27 Apr 2010, 21:28

Nu cred ca rade cineva de tine, desi poate, cei sub 25 de ani pot considera astea, cam aiurea.
Eu am prins IL-14, IL-18, la Baneasa. Cand a venit AN-24 in locul lui IL-14, a fost o chestie notabila. Oricum,IL-18 a avut viata lunga
A zburat si dupa dezastrul lui LCC, parca la Delhi, daca nu ma insel
Sus In jos
bistvan
Airport Level
Airport Level


Numarul mesajelor : 11
Varsta : 54
Localizare : M-Ciuc
Data de inscriere : 13/06/2010

MesajSubiect: YR-ILL reloaded   Mier 07 Iul 2010, 22:41

Salutare la toti. Am gasit niste lucruri interesante pe siteul Muzeului de Aviatie din Szolnok referitor la accidentul lui YR-ILL. Controlorii de atunci de le Ferihegy Bp. au declarat in 2008, ca au primit estimarea de la Vienna Kontroll, privind sosirea avionului Tarom in spatiul aerian maghiar, dupa care estimarea a fost anulata, deoarece avionul urma sa aterzeze la Viena. Comunicarea ulterioara a fost anulata, avionul urmand sa aterzeze la Budapesta. A intrat in Ungaria la Hegyeshalom avand altitudinea de 3.000 de m, si a comunicat controlorilor de zbor de la Bp., ca va ateriza la Ferihegy BP. Ulterior comandantul aeronavei a comunicat controlorilor, ca renunta la aterizarea pe Ferihegy, optand pentru aterzarea la Arad. Totodata radiotelegrafistul pe frecveta de radiotelegrafie a intrebat, daca pe aeroport exista ulei pentru motorul IL-14. Au raspuns afirmativ. Ruta avionului a fost Hegyeshalom-Gyr-Dunakeszi-Monor-Bugac-Battonya, localitati unde trebuia sa ia legatura cu turnul de la Ferihegy. La Bugac au primit permisiunea de a cobora la 1200 m, pentru a pregati aterizarea de la Arad. Turnul nu a mai putut contacta aeronava (lucru obisnuit din cauza altitudini mici), si l-au predat aeroportului Arad. De la Arad nu au primit confirmarea aterizarii, iar cand au insistat, au fost rugati sa astepte putin. Peste putin timp autoritatile romane au cerut telegrafic permisiunea intrarii unui Po-2 in zona Battonya. Deja erau suspiciuni de incident aviatic, deoarece de la sol mai multi au rapotat un avion, care pierdea altitudine si scotea fum tot mai gros din partea dreapta. Ancheta de la fata locului trebuia terminata intro SINGURA ZI, si ancheta a fost facuta de politie, pe considerente ca a fost un accidet in masa. Inginerul Rudolf Goda, membru al comisiei de ancheta, in 2008 a relatat urmatoarele: nu departe de locul impactului au gasit cilindrul 5 explodat al motorului AS-82, si cauza accidentului era clara pentru anchetatori. Acest tip de motor avea un defect de constructie (in aceea vreme nu era recomandat sa pomenesti de ea), cilindrul 5 avea biela principala pentru motor, si avea deficiente de ungere, din aceasta cauza deasupra Austriei boltul pistonului de la cilindrul 5 a inceput sa se supraincalzeasca, a cocsificat o parte de ulei cea ce a obturat orificiile de ungere. In cabina au sesizat o continua crestere a temperaturii uleiului, crezand ca au ulei insufient, au deschis fantele de racire a uleiului. Temperatura acestuia nu a mai crescut, dar a ramas ridicata conform masuratorilor de la bord. Dupa pirderea cilindrului 5 focul s-a propagat in camera trenului,de acolo s-a aprins benzina din pompa auxiliara BMC, iar focul s-a extins la rezervoarele exterioare 2 si 4, unde a explodat benzina, rupand o parte a arpii drepte. Avionul s-a lovit de pamint cu arpa stanga si fuselaj. Piilotii si-au dat seama de gravitatea situtiei, au primit permisiunea de la Arad sa aterzeze chiar pe terenurile agricole din zona, dar se pare cam tarziu. Refuzul pilotului de a ateriza in conditii de siguranta in Austria sau Ungaria se datoreaza situatiei politice si statutului privilegiat al pilotului, dupa parerea inginerului anchetator.
Si, ca un vis urat, povestea continua. In 2008 cei de la Muzeul de Aviatie din Szolnok au facut sapaturi la locul impactului la adancimea de 2,30 m, si au gasit o parte din fuselaj plin cu resturi umane presat intrun bloc de 1,5 mc. Partea accea provine din partea stinga a fuselajului dintre nervul transversal 24-36 si nervul (bara?) longitudinal 10-16, in realitate spatiu de 5 mc. Aici au fost gasite ramasitele a 6-7 cadavre.
Poze: http://www.repulomuzeum.hu/Roncskutatas/TAROM/TAROM.htm
Daca sunt greseli in terminologia technica, sa ma corectati.
Sus In jos
Dylan
Moderator


Numarul mesajelor : 4709
Varsta : 45
Localizare : Suceava
Data de inscriere : 15/04/2008

MesajSubiect: Re: IL-14 in serviciul TAROM   Joi 08 Iul 2010, 06:36

Interesant link-ul! Multumim! Chiar voiam sa-i trimit textul lui frate-miu sa mi-l traduca dar am rezolvat-o mai repede cu un translator google... Razz
Sus In jos
cavver
Airport Level
Airport Level


Numarul mesajelor : 76
Varsta : 36
Localizare : Bucuresti
Data de inscriere : 04/01/2010

MesajSubiect: Re: IL-14 in serviciul TAROM   Joi 08 Iul 2010, 21:48

Excelent. Cu articolul asta ai omorat si un mit urban care circula pe aici.
Sus In jos
bistvan
Airport Level
Airport Level


Numarul mesajelor : 11
Varsta : 54
Localizare : M-Ciuc
Data de inscriere : 13/06/2010

MesajSubiect: Re: IL-14 in serviciul TAROM   Joi 08 Iul 2010, 23:07

cavver a scris:
Excelent. Cu articolul asta ai omorat si un mit urban care circula pe aici.
Da, am citit supozitia de sabotaj, lansat de nepotul pilotului Sandulescu dar nu vad rostul, pilotul putea ateriza linistit la Viena sau la Budapesta, si nu se intampla tragedia. La sabotaj nu ai alternative. Dupa parerea inginerului anchetetor Goda pilotul cand a luat decizia de a ateriza mai intai la Viena, apoi la Budapesta a luat decizii pe considerente pur profesionale, cand a luat decizia de a ateriza in tara, decizia era pe considerente politice. Era pilot privilegiat, putea zbura peste cortina de fier (trebuia sa fie cel mai bun la flota, dar si cu dosarul de cadre curat), acest lucru avea niste beneficii materiale (salariu, diurna, cumparaturi), dar si o enorma responsabilitate in luarea deciziilor. Tot anchetatorul presupune, ca la bord puteau fi si documente secrete, sa nu uitam, ca Romania in 1963 era "desovietizata", Ungaria abia dupa 1990.


Piese din motorul dreapta: bucati de biela si boltul piston deteriorat.
Sursa: Repulomuzeum Szolnok


Palele elicei motor dreapta in pozitie planare.
Sursa: Repulomuzeum Szolnok
Daca nepotul pilotului doreste, traduc textul in totalitate.
Sus In jos
ovidiu51
Membru activ


Numarul mesajelor : 1156
Varsta : 65
Localizare : Constanta (LRCK - CND)
Data de inscriere : 29/12/2007

MesajSubiect: YR-ILL   Vin 09 Iul 2010, 11:49

In sfarsit un caz elucidat. Informatiile existau, trebuia doar sa le traduca cineva. Pacat de pasagerii avionului sacrificati de orgolii
Sus In jos
Steve Darke
Flight Level 300
Flight Level 300


Numarul mesajelor : 310
Varsta : 63
Localizare : Arad
Data de inscriere : 11/08/2010

MesajSubiect: Re: IL-14 in serviciul TAROM   Mier 16 Noi 2011, 09:10

Nice shot of YR-ILJ at Athens 1961.

http://www.planepictures.net/netshow.php?id=1095290

Steve
Sus In jos
http://www.thai-aviation.net
deltadagger
Flight Level 300
Flight Level 300


Numarul mesajelor : 323
Localizare : Bucuresti
Data de inscriere : 06/11/2009

MesajSubiect: IL-14 in serviciul TAROM   Dum 29 Ian 2012, 14:05

Din presa vremii,Aripile Patriei 1957.

Sus In jos
deltadagger
Flight Level 300
Flight Level 300


Numarul mesajelor : 323
Localizare : Bucuresti
Data de inscriere : 06/11/2009

MesajSubiect: Aircraft in Romania :: IL-14 in serviciul TAROM   Sam 17 Mar 2012, 16:52

Un IL-14 pe Aeroportul Baneasa:

Sus In jos
ovidiu51
Membru activ


Numarul mesajelor : 1156
Varsta : 65
Localizare : Constanta (LRCK - CND)
Data de inscriere : 29/12/2007

MesajSubiect: YR-ILC   Dum 04 Noi 2012, 17:09

GYN a scris:
Mai gandeste-te ovidiu 51,l-am vazut pe ILK de sute de ori la Cluj,in anii 75-78. Razz
Daca stau sa scotocesc am si poze cu el.
Ion Luca Costica era avionul de calibrari Very Happy


Sus In jos
Continut sponsorizat




MesajSubiect: Re: IL-14 in serviciul TAROM   Astazi la 14:03

Sus In jos
 
IL-14 in serviciul TAROM
Vezi subiectul anterior Vezi subiectul urmator Sus 
Pagina 3 din 3Mergi la pagina : Inapoi  1, 2, 3

Permisiunile acestui forum:Nu puteti raspunde la subiectele acestui forum
ROMANIAN SPOTTERS :: SPOTTING :: Aeronave in Romania - Aircraft in Romania-
Mergi direct la: