AcasaAcasa  InregistrareInregistrare  Conectare  

Distribuiti | 
 

 Balotesti - 31 martie 1995

Vezi subiectul anterior Vezi subiectul urmator In jos 
Mergi la pagina : 1, 2, 3, 4  Urmatorul
AutorMesaj
hayabusa
Membru activ


Numarul mesajelor : 904
Varsta : 33
Localizare : Lost Haven - Oradea
Data de inscriere : 30/03/2008

MesajSubiect: Balotesti - 31 martie 1995   Lun 31 Mar 2008, 21:26

Azi 31 Martie se implinesc 13 ani de la accidentul care a avut loc la Balotesti.

Citat :
Zborul ROT 371 a decolat de pe pista 08R a aeroportului Bucuresti-Otopeni (LROP) cu destinatia Bruxelles. La 09:11 ora locala, la trecerea prin punctul de altitudine de 4500 ft (1ft. = 30.48 cm.), aeronava a inceput sa coboare din nou pentru ca in final sa intre in picaj la unghi mare (80 unghi de tangaj negativ) inainte de a se prabusi pe un camp. Aflata in urcare, la altitudine de 2000 ft. si cu o viteza de 350 km/h, echipajul a escamotat flapsurile. In acel moment, sistemul automat de reglare a tractiunii (aflat pe pozitia "Urcare") ar fi trebuit sa reduca puterea motoarelor la valoarea predeterminata pentru modul de zbor "Urcare", la ambele motoare. Dar maneta de comanda a tractiunii pentru motorul nr. 2 (dreapta) a ramas in pozitia pentru decolare. I-a luat 42 de secunde manetei de reglare a tractiunii pentru motorul nr.1 (stanga) sa ajunga in pozitia de relanti ("idle"). Pe durata acestor 42 de secunde s-a dezvoltat o situatie de asimetrie a tractiunii la motoare. In acest moment, aeronava trecuse deja de radiofarul nedirectional (NDB) 'OTR', iar echipajul, conform procedurilor SID, initiase un viraj la 25 spre stanga, cu cap magnetic 327 spre radiofarul omnidirectional/echip. pt. masurarea distantei (VOR/DME) 'STJ' de la Strejnic. Datorita asimetriei existente intre tractiunea motoarelor, unghiul de tangaj a scazut de la 18 la valoarea de 0. Aeronava s-a inclinat lateral pana cand unghiul de ruliu a atins valoarea 170 si in final s-a prabusit pe camp, explodand la impactul cu solul. CAUZA PROBABILA: Lipsa de reactie a echipajului la o situatie de unghi de tangaj negativ foarte mare. Comisia de investigare a concluzionat faptul ca in timpul zborului Comandantul a fost fie indisponibil, fie absent din scaunul sau, deoarece nu a comunicat nimic in timp ce situatia critica se dezvolta. Cu putin inainte de impactul cu solul, copilotul (First Officer) si-a exprimat ingrijorarea privind situatia respectiva (fie conditia medicala a Comandantului, fie atitudinea de zbor a aeronavei) si a incercat sa redreseze aeronava.

Aici un site in memoria victimelor accidentului: http://www.aviatia.ro/balotesti/index_yrlcc.htm

RIP.
Sus In jos
gabi-737
Membru activ


Numarul mesajelor : 4327
Varsta : 40
Localizare : Oradea
Data de inscriere : 26/12/2007

MesajSubiect: Re: Balotesti - 31 martie 1995   Lun 31 Mar 2008, 21:46

RIP

O intamplare legata de accident: o colega de a mea de facultate avea bilete la acel zbor (ROT 371), trebuia sa mearga la Bucuresti de la Oradea cu un tren...tren care a fost pierdut fapt ce i-a salvat viata. Ciudate intamplari ne mai ofera viata asta Question
Sus In jos
Cayenne
Flight Level 300
Flight Level 300


Numarul mesajelor : 385
Varsta : 28
Localizare : Bucuresti
Data de inscriere : 07/01/2008

MesajSubiect: Re: Balotesti - 31 martie 1995   Lun 31 Mar 2008, 22:25

Cred ca ar fi o reusita sa "bagam pe sub usa" acest accident, celor de la National Geographic pentru a face un documentar si a rezolva enigmele catastrofei.
Sus In jos
RATus
Administrator


Numarul mesajelor : 1497
Varsta : 32
Localizare : Cluj Napoca
Data de inscriere : 29/12/2007

MesajSubiect: Re: Balotesti - 31 martie 1995   Lun 31 Mar 2008, 23:00

te doare mintea ce pompos e textul ala ! tangaje, rulii... cam exclusivist si "marinaresc" Smile), pupa prova etc.. stam toti si ne desenam axele aeronavei in gand cand articolul putea sa scrie "urca botul", "cobora botul".. ii ca si descrierea accidentelor de catre politisti la tv...

oricum, pacat mare de accidentul de la balotesti.
Sus In jos
ovidiu51
Membru activ


Numarul mesajelor : 1156
Varsta : 65
Localizare : Constanta (LRCK - CND)
Data de inscriere : 29/12/2007

MesajSubiect: Re: Balotesti - 31 martie 1995   Mar 01 Apr 2008, 09:28

comisia de ancheta concluziona: "Indisponibilitatea fizica a pilotilor in situatia de zbor creata", un termen putin abstract dar destul de clar. Amatorii de scenarii au emis tot felul de ipoteze care mai mult au incalcit situatia
Sus In jos
aegean
Membru activ


Numarul mesajelor : 845
Varsta : 36
Localizare : LEMD
Data de inscriere : 29/12/2007

MesajSubiect: Re: Balotesti - 31 martie 1995   Mar 01 Apr 2008, 13:05

Fara suparare,dar mie mi se pare ca exista o totala lipsa de transparenta a autoritatilor romane vis-a-vis de ce s-a intamplat atunci.Ieri am auzit la TV ca dosarul accidentului a fost secretizat.Si ca de obicei tot mortii is de vina...pacat!

N.B. Eu nu prea am incredere in Airbus.Nu este prima data cand aeronave airbus sunt implicate in accidente/incidente
in faze critice ale zborului (dep sau app).Mai exista un caz cu un avion Tarom care trebuia sa aterizeze la Orly si erau gata-gata sa se prabuseasca....
Sus In jos
YR-DNY
Membru activ


Numarul mesajelor : 669
Varsta : 34
Localizare : Cluj-Napoca
Data de inscriere : 04/01/2008

MesajSubiect: Re: Balotesti - 31 martie 1995   Mar 01 Apr 2008, 13:42

Mie raportul ala mi se pare cel putin superficial (n-avem noi anchetatori la nivel NTSB).
Sus In jos
RwO
Membru activ


Numarul mesajelor : 767
Varsta : 33
Localizare : Constanta
Data de inscriere : 11/03/2008

MesajSubiect: Re: Balotesti - 31 martie 1995   Mar 01 Apr 2008, 15:22

Nu cred ca de vina a fost avionul. Cel putin la faza de la Paris, din cate am inteles, a existat o eroare din partea echipajului, care n-a inteles pe deplin, cum functiona pilotul automat la 310. Cam aceasi chestie ca in cazul prabusirii 310-ului de la Aeroflot.
Sus In jos
http://transeuroex.blogspot.com
aegean
Membru activ


Numarul mesajelor : 845
Varsta : 36
Localizare : LEMD
Data de inscriere : 29/12/2007

MesajSubiect: Re: Balotesti - 31 martie 1995   Mar 01 Apr 2008, 15:28

Mi se pare aiurea rau ca un echipaj sa nu inteleaga pe deplin cum functioneaza A/P.Dau si ei totusi niste examene ca sa zboare pe avioanele alea...
Sus In jos
RATus
Administrator


Numarul mesajelor : 1497
Varsta : 32
Localizare : Cluj Napoca
Data de inscriere : 29/12/2007

MesajSubiect: Re: Balotesti - 31 martie 1995   Mar 01 Apr 2008, 15:42

sper ca lectia a fost luata, atat doar... in rest nu merita sa ne tot macinam timpu si nervii cu creat si citit articole melancolice si rapoarte marinaresti si politiste de accident Smile.

exista vreo teorie oficiala clara si la subiect despre accident? sau numai citatul de la inceputul acestui articol e tot ce avem? nu stie nimeni?
Sus In jos
RwO
Membru activ


Numarul mesajelor : 767
Varsta : 33
Localizare : Constanta
Data de inscriere : 11/03/2008

MesajSubiect: Re: Balotesti - 31 martie 1995   Mar 01 Apr 2008, 15:52

aegean, uite aici niste concluzii (in josul paginii) despre ce s-a intamplat la Paris.
Sus In jos
http://transeuroex.blogspot.com
ovidiu51
Membru activ


Numarul mesajelor : 1156
Varsta : 65
Localizare : Constanta (LRCK - CND)
Data de inscriere : 29/12/2007

MesajSubiect: Re: Balotesti - 31 martie 1995   Mar 01 Apr 2008, 19:32

ce este de neinteles a fost lipsa de reactie din partea pilotilor, nu au facut aproape nimic pentru a controla situatia, pe inregistrator s-au gasit doar timide reactii la o evolutie care a devenit dramatica
Sus In jos
Spark
Airport Level
Airport Level


Numarul mesajelor : 60
Localizare : Bucuresti
Data de inscriere : 24/12/2007

MesajSubiect: Re: Balotesti - 31 martie 1995   Vin 04 Apr 2008, 16:29

Cum adica indisponibilitatea pilotilor? Erau plecati din cockpit sau cum, ca nu inteleg?
Sus In jos
ovidiu51
Membru activ


Numarul mesajelor : 1156
Varsta : 65
Localizare : Constanta (LRCK - CND)
Data de inscriere : 29/12/2007

MesajSubiect: Re: Balotesti - 31 martie 1995   Vin 04 Apr 2008, 21:58

situatia e destul de incalcita, dupa decolare nu se mai aude vocea comandantului, iar copilotul nu a reactionat fizic aproape deloc la evolutia generata de tractiunea asimetrica, sau altfel spus lipsa de reactie a echipajului
Sus In jos
ela_crux
Flight Level 100
Flight Level 100


Numarul mesajelor : 119
Varsta : 33
Localizare : Bucuresti
Data de inscriere : 26/03/2008

MesajSubiect: Re: Balotesti - 31 martie 1995   Mier 21 Mai 2008, 12:29

Si, mai nou, umbla pe la stiri vestea ca s-a pierdut dosarul balotesti!!! Sa mai zic ca e inadmisibil? Tac silent
Sus In jos
Virusu
Moderator


Numarul mesajelor : 2688
Varsta : 31
Localizare : Cluj Napoca
Data de inscriere : 30/12/2007

MesajSubiect: Re: Balotesti - 31 martie 1995   Mier 21 Mai 2008, 14:36

ela_crux a scris:
Si, mai nou, umbla pe la stiri vestea ca s-a pierdut dosarul balotesti!!! Sa mai zic ca e inadmisibil? Tac silent
nu trebuie sa taci... pt ca nu e inadmisibil, e de-a dreptul SCARBOS! Mad
da doamne cu un Su-25 fully loaded dupa mine sa fac un survol pe la guvern, parlament si cotroceni afro
Sus In jos
b707nicolae
Flight Level 100
Flight Level 100


Numarul mesajelor : 110
Varsta : 29
Localizare : Bucuresti
Data de inscriere : 23/04/2008

MesajSubiect: Re: Balotesti - 31 martie 1995   Mier 21 Mai 2008, 14:48

Ref. la incidentul de la Orly, sunt de acord cu RwO. Si eu stiu de aceeasi situatie: pilotul a avut o neintelegere cu AP, fie ca nu a inteles ce ii spune, fie ca a introdus ceva gresit, nu conteaza. Iar redresatul s-a datorat experientei comandantului pe planor din perioada sa de pregatire, care in cele din urma a salvat si avionul si vietile de la bord.

Cat despre RO371, nici nu imi vine sa cred ca a trecut atata timp.. inseamna ca eu pe vremea aia aveam aproape 4 ani, si cu toate astea imi aduc aminte ca m-a dus tata si am vazut... si inca mai am cateva flash-uri... Nu imi surade deloc treaba cu "indisponibilitatea pilotului"... nu exista asa ceva. Sa nu fie, sau sa fie si sa nu aiba reactii... nu mi se pare plauzibl.. Tind sa cred versiunea oficiala de pe air disasters, aia cu tractiunea asimetrica, cu thrust-lever-ul in pozitii diferite, desi si asta e ciudata. E posibil sa fi avut un fault pe partea hidraulica, fapt care putea fi cauzat de pierderea completa a unui motor si care ar fi avut ca efect o cadere a sistemelor hidraulice, care ar explica faptul ca de afara nu s-au vazut reactii ale pilotului.. poate ca saracu (dumnezeu sa-l ierte) a tras si el de alea pe acolo, dar daca nu avea HYD, degeaba...

Iar asta cu disparutul dosarelor am auzit si eu aseara... si mi se pare cat se poate de romanesc... ori a fost ascuns (uite dosaru, nu e dosaru), ori pur si simplu s-a pierdut fara voie, pe undeva printr-o arhiva, patat de cafea... sau a luat foc de la vreo tigare a alora care au facut ancheta dupa aia. Laughing
Sus In jos
Vizitato
Vizitator



MesajSubiect: Re: Balotesti - 31 martie 1995   Joi 29 Mai 2008, 10:31

Din pacate nu mai imi aduc aminte exact unde am citi pe net dar din cate am inteles A310 are destul de multe probleme legate A/P cat si cu tractiunea inegala si au fost ceva incidente de genu independent de cel de la Balotesti si celal Aeroflot .... nu garantez ca nu spun prostii dar chiar eram curios acu ceva vreme de A310 si de evolutia lui....
Sus In jos
RwO
Membru activ


Numarul mesajelor : 767
Varsta : 33
Localizare : Constanta
Data de inscriere : 11/03/2008

MesajSubiect: Re: Balotesti - 31 martie 1995   Joi 29 Mai 2008, 11:10

Accidentul 310-lui de la Aeroflot, n-a fost din vina pilotului automat, ci mai degraba din cauza faptului ca echipajul nu stia ca A/P-ul poate fi dezactivat daca se trage mai tare de comenzi.
Sus In jos
http://transeuroex.blogspot.com
Vizitato
Vizitator



MesajSubiect: Re: Balotesti - 31 martie 1995   Joi 29 Mai 2008, 11:13

RwO a scris:
Accidentul 310-lui de la Aeroflot, n-a fost din vina pilotului automat, ci mai degraba din cauza faptului ca echipajul nu stia ca A/P-ul poate fi dezactivat daca se trage mai tare de comenzi.

Stiu asta dar era tot legat de A/P sau mai bine zis de modul lui de functionare.
Sus In jos
RwO
Membru activ


Numarul mesajelor : 767
Varsta : 33
Localizare : Constanta
Data de inscriere : 11/03/2008

MesajSubiect: Re: Balotesti - 31 martie 1995   Joi 29 Mai 2008, 13:11

Da, asta si o proasta instruire facuta pilotului. Se pare ca nici cei de la Airbus Industrie nu stiau chestia asta. S-a aflat de abia dupa accident, la investigarea acestuia.
Sus In jos
http://transeuroex.blogspot.com
grek
Flight Level 100
Flight Level 100


Numarul mesajelor : 122
Varsta : 38
Localizare : Bucuresti
Data de inscriere : 19/08/2008

MesajSubiect: Re: Balotesti - 31 martie 1995   Mar 23 Sept 2008, 18:06

Cautand prin documentele din calculator am dat peste un fisier care contine printre altele si o transcriere a inregistrarilor din cutiile negre a Airbus-ului prabusit la Balotesti.

Azi, 31 martie 2001, se implinesc exact 6 ani de la tragicul accident
al aeronavei Tarom YR-LCC de la Balotesti. Cursa ROT 371 a decolat de
pe aeroportul Bucuresti-Otopeni, pista 08R, cu destinatia Bruxelles.
La ora 09:11 AM ora Bucurestiului, in timp ce se afla in faza de
urcare catre nivelul de 1500 metri, aeronava Airbus 310-325 a intrat
intr-o evolutie descendenta necomandata finalizata printr-un picaj
abrupt (cu un unghi de tangaj - in engl. "pitch" - de 80 de grade),
prabusindu-se in apropierea garii Balotesti, pe un teren agricol.
Pe durata evolutiei in urcare, la altitudinea de 670 de metri si la o
viteza de 350 Km/h, echipajul a escamotat flapsurile. In acelasi
moment, sistemul de reglare automata al tractiunii (setat pe modul de
zbor "urcare" - in engl. "climb") ar fi trebuit sa reduca puterea la
ambele motoare, dar maneta de reglare a tractiunii pentru motorul din
dreapta (nr. 2) a ramas setata in modul de decolare. In 42 de
secunde, motorul nr. 1 (din stanga) s-a redus la relanti. Pe durata
acestor 42 de secunde s-a dezvoltat o situatie periculoasa de zbor cu
tractiune asimetrica.

Aeronava Airbus trecuse in acel moment de radiofarul OTR si
echipajul, in conformitate cu proceduile SID, a initiat un viraj de
25 de grade la stanga, pentru a se alinia cu un cap magnetic de 327
de grade pentru radiofarul STJ VOR/DME de la Strejnic.
Ca urmare a situatiei de tractiune asimetrica, unghiul de tangaj (in
engl. "pitch") s-a redus de la 18 grade la 0 grade. Aeronava a intrat
intr-o inclinare laterala finalizata cu un unghi de ruliu (in
engl. "roll") de 170 de grade si cateva secunde mai tarziu s-a
prabusit si a explodat la impactul cu solul.

CAUZA PROBABILA: Lipsa de reactie a echipajului la o situatie de
picaj extrem a aeronavei. Echipa de investigare a ajuns la concluzia
ca pilotul in comanda a fost fie incapacitat sau absent din cabina de
pilotaj, deoarece nu a comentat nimic in timp ce situatia critica se
dezvolta. Cu putin inainte de impactul cu solul, copilotul si-a
exprimat ingrijorarea cu privire la situatie, referindu-se fie la
starea pilotulului in comanda, fie la pozitia critica a aeronavei (
inclinare verticala de 80 de grade si laterala de 170 de grade) si a
incercat fara succes sa aduca aeronava la pozitia normala de zbor.









Datele aeronavei:
=================
Model: Airbus 310-325 | Operator: Tarom | Inregistrarea: YR-LCC | Nr.
de Serie: 450 | Anul Constructiei: 1987 | Echipaj: 10 | Pasageri: 50
Victime: 10 + 50 = 60 | Faza zborului: urcare | Cursa: Bucuresti -
Bruxelles Nr. 371

Listing date de zbor:
====================

Sec. X Y Alt. Viteza Cap Ruliu Tangaj

1 343 201 296 2 82 1 1
2 343 201 292 1 83 1 1
3 343 201 291 31 83 1 1
4 343 201 298 33 82 1 0
5 343 201 302 39 80 0 1
6 343 201 302 43 81 2 1
7 343 201 307 46 80 0 1
8 343 201 303 51 79 2 1
9 343 201 308 55 80 2 1
10 343 201 309 61 80 0 1
11 343 201 307 63 80 1 0
12 343 201 314 72 79 1 1
13 343 201 311 76 80 0 2
14 343 201 311 84 79 1 1
15 343 201 316 88 80 0 1
16 343 201 321 97 79 0 1
17 343 201 317 99 81 2 1
18 343 201 312 108 81 0 1
19 343 201 314 115 80 1 0
20 343 201 317 121 81 1 2
21 343 201 308 125 80 1 0
22 343 201 309 134 80 0 1
23 343 201 305 138 80 1 1
24 343 201 305 146 80 1 5
25 343 201 273 146 80 1 10
26 343 201 245 148 80 3 13
27 343 201 244 159 78 4 14
28 343 201 262 165 79 3 17
29 343 201 305 170 77 3 16
30 343 201 341 175 78 3 16
31 343 201 374 178 79 4 17
32 343 201 427 184 78 4 18
33 343 201 466 180 78 5 18
34 343 201 529 181 78 6 18
35 343 201 573 183 79 5 17
36 343 201 636 182 78 4 18
37 343 201 704 181 79 3 18
38 343 201 767 185 79 3 19
39 343 201 844 184 80 4 18
40 343 201 902 185 81 5 20
41 343 201 983 185 80 5 18
42 343 201 1066 186 80 0 18
43 343 201 1135 184 81 -1 18
44 343 201 1217 186 79 -5 18
45 343 201 1288 189 77 -6 19
46 343 201 1375 185 78 -9 18
47 343 201 1444 188 75 -9 19
48 343 201 1535 189 76 -9 19
49 343 201 1599 186 73 -9 19
50 343 201 1689 190 72 -10 19
51 343 201 1776 193 71 -12 19
52 343 201 1855 191 70 -12 20
53 343 201 1939 190 68 -12 20
54 343 201 2015 190 67 -14 20
55 343 201 2105 192 65 -16 19
56 343 201 2184 196 64 -18 19
57 343 201 2267 195 61 -21 18
58 343 201 2360 195 61 -22 16
59 343 201 2434 194 58 -25 18
60 343 201 2519 197 54 -26 18
61 343 201 2592 194 51 -29 18
62 343 201 2677 198 48 -30 19
63 343 201 2741 198 44 -33 19
64 343 201 2836 196 41 -33 17
65 343 201 2922 199 39 -27 17
66 343 201 2990 195 36 -25 19
67 343 201 3070 194 33 -23 19
68 343 201 3161 197 29 -23 19
69 343 201 3239 196 27 -21 19
70 343 201 3329 198 27 -19 20
71 343 201 3400 196 23 -19 20
72 343 201 3501 195 22 -19 20
73 343 201 3577 191 20 -17 19
74 343 201 3668 192 17 -17 19
75 343 201 3771 190 15 -18 17
76 343 201 3856 186 14 -16 18
77 343 201 3932 188 12 -18 18
78 343 201 3993 184 10 -16 17
79 343 201 4072 185 8 -16 17
80 343 201 4137 185 7 -15 15
81 343 201 4209 181 4 -18 14
82 343 201 4260 180 2 -19 14
83 343 201 4327 181 359 -20 12
84 343 201 4383 178 357 -19 13
85 343 201 4419 179 354 -21 13
86 343 201 4466 180 351 -20 12
87 343 201 4106 182 347 -23 10
88 343 201 4531 181 344 -28 10
89 343 201 4556 180 342 -28 9
90 343 201 4576 183 338 -28 10
91 343 201 4598 185 335 -29 9
92 343 201 4614 185 330 -35 6
93 343 201 4621 186 326 -43 5
94 343 201 4632 191 321 -41 4
95 343 201 4632 193 317 -40 2
96 343 201 4623 195 312 -43 1
97 343 201 4601 193 306 -50 0
98 343 201 4586 200 300 -57 -6
99 343 201 4563 203 296 -68 -10
100 343 201 4518 204 289 -87 -17
101 343 201 4450 210 283 -93 -23
102 343 201 4373 219 280 -94 -30
103 343 201 4232 224 275 -108 -40
104 343 201 4083 233 270 -129 -45
105 343 201 3869 246 270 -148 -53
106 343 201 3633 260 271 -162 -60
107 343 201 3361 280 272 180 -70
108 343 201 2920 296 278 155 -82
109 343 201 2523 311 306 41 -73
110 343 201 2037 326 60 12 -63
111 343 201 1460 339 61 10 -48
112 343 201 196 288 118 2 3


Listing convorbiri echipaj:
==========================

TURN: Tarom 371, cleared to take off to maintain runway heading.
COMANDANT: Packurile nu le scoatem?
COPILOT: Nu.
COPILOT: Binenteles ca nu i-am dat drumul la ceas..
COMANDANT: (ironic) Grav.
COPILOT: Deci "take off"..Da?
COPILOT: Checked
COMANDANT: Thrust, SRS, heading..V one!
COPILOT: Rotate
COMANDANT: Pune mana pe mansa, tin eu motoarele.
COMANDANT: Positive!
COPILOT: Gear up!
COPILOT: Tarom 371 after take off.
(gear retraction noise)
COPILOT: 371 cleared directly to Sierra Tango Juliet..
Da-mi un direct to Sierra Tango Juliet!
COMANDANT: Mansa putin..
COMANDANT: Viteza..
COPILOT: Two-fifty in sight..flaps up!
COPILOT: Slats in!
COPILOT: Ce-ai ma?!
COMANDANT: (inaudibil)
COPILOT: Arm command one!
bip! bip! bip!
(pilotul automat refuza sa se cupleze)
COPILOT: Ba, s-a stricat ala...
COPILOT: Aaaaaaaaaahhhhhhhhhh!!!!!!
(zgomotul impactului)
Sus In jos
Capt_Vio
Fotograf


Numarul mesajelor : 1327
Varsta : 35
Localizare : Canada
Data de inscriere : 04/01/2008

MesajSubiect: Re: Balotesti - 31 martie 1995   Mar 23 Sept 2008, 18:15

Curios ca au vb. romaneste... am crezut ca odata ce sunt in cabina si incepe "zborul" toata comunicarea sub 10,000 de feet e:

1. strict in limba engleza
2. strict limbaj necesar si in legatura cu aviatia... (adica nu decolezi si zici "ah, ce misto se vede pe geam")

Pacat de ei... nu trebuia sa se intample asta... Dupa cite am auzit au fost avizati de problemele de autopilot (si thrust levers) cei de la maintenance....
Sus In jos
lancer_two_one
Airport Level
Airport Level


Numarul mesajelor : 90
Data de inscriere : 26/07/2008

MesajSubiect: Re: Balotesti - 31 martie 1995   Mier 24 Sept 2008, 03:14

RATus a scris:
te doare mintea ce pompos e textul ala ! tangaje, rulii... cam exclusivist si "marinaresc" Smile), pupa prova etc.. stam toti si ne desenam axele aeronavei in gand cand articolul putea sa scrie "urca botul", "cobora botul".. ii ca si descrierea accidentelor de catre politisti la tv...

oricum, pacat mare de accidentul de la balotesti.



Imi pare rau ca trebuie sa te contrazic, dar asta este limbajul corect de aviatie. Exista in paralel si un limbaj de aerodrom, adica cam ce se vorbeste la zbor unde concizia in limbaj devine importanta. N-am prea auzit "coboara botul" ci mai de graba "pica botul", dar asta este o chestie minora. Nu stiu insa cum s-ar potrivi ca in loc de a te referi la canalul de tangaj al pilotului automat sa spui canalul de "urca/coboara botul".

Sorin
Sus In jos
lancer_two_one
Airport Level
Airport Level


Numarul mesajelor : 90
Data de inscriere : 26/07/2008

MesajSubiect: Re: Balotesti - 31 martie 1995   Mier 24 Sept 2008, 06:38

RwO a scris:
Nu cred ca de vina a fost avionul. Cel putin la faza de la Paris, din cate am inteles, a existat o eroare din partea echipajului, care n-a inteles pe deplin, cum functiona pilotul automat la 310. Cam aceasi chestie ca in cazul prabusirii 310-ului de la Aeroflot.

"avionul"

Atit cit s-a putut stabili, factorul care a decalnsat succesiunea de evenimente sfirsita in cimpul inghetat de linga Balotesti a fost o fost defectiunea unui sistem de bord si anume mecanismul de executie al comenzii automate a tractiunii carui i se spune mult mai concis autothrottle sau chair AT.

Impactul fiecarui mod de cedare al unui sistem de aviatie este analizat si daca se gaseste ca exista o singura cedare care poate afecta securitatea zborului se iau masuri de corectare (redundanta, reproiectare, etc). Cedarea despre care se vorbeste in cazul Balotesi a fost una minora. Cuplajul mecanismului AT pentru motorul drept a patinat si astfel maneta de gaze nu s-a retras de la pozitia corespnzatoare TO (decolare) la pozitia CLB (urcare). Si atunci ca sa compenseze excedentul de tractiune al motorului drept, dupa logica AT, tractiunea motorului sting a fost redusa continuu si desigur relativ lent spre relanti. O asemenea defectiune nu ar fi trebuit sa scape neobservata; exista suficinete indicatii la bord in priviinta asta, inclusiv acolo in consola dintre cei doi piloti, forfecarea dintre cele doua manete de gaze.



"faza de la Paris"

Au vrut sa faca un approach cu AP cuplat. Pentru ca AP n-a reusit sa capteze semnalul de panta au trecut pe manual dar au cu AT cuplat. Au intirziat inceperea coboririi si din cauza asta s-au precipitat si au scos flapsul la limita ceea ce indica ca aveau o viteze relativ mare. Se pare ca au avut o anumita dificultate in intelegerea functionarii AT in acele momente pentra ca nu a facut parte din pregatire. Airbus ulterior a facut precizarile necesare.

S-a discutat pe marginea faptului ca au avut impresia ca avionul face un GO-AROUND si ca ar fi trebuit sa recunosca ce se intimpla mai devreme. Viteza minima inregistrata in timpul acestei evolutii a fost pe la 30-40KTS, iar in redresare altitudinea minima a fost de cam 250m AGL. In conditiile astea e de inteles ca echipajul a intervenit un ultimul ceas; important este ca au iesit de acolo cu bine.

"A310 Aeroflot"

Si asta e alta poveste, generata in primul rind de indisciplina. Tot ce au facut acolo in cabina s-a terminat prin decuplarea AP pe canalul de ruliu. Avertizarea a fost numai vizuala si nu (si) acustica, scapind astfel neobservata in conditiile in care atentia echipajului era indreptata spre orice altceva, numai spre zbor nu. Pentru secunde esentiale nimeni n-a fost in controlul acelui avion.



Ceea ce vreau sa spun, daca n-a fost clar pina acum este ca o catastrofa nu se intimpla niciodata dintr-o singura cauza, asa cum se vorbeste in citatul dupa care mi-am inceput mesajul, in alte mesaje, si in general in mass-media. Ideea "vinovatului" este o idee gresita, lucru inteles in general de mai toti care au lucrat prin aviatie, si mai ales de cei ce sint atit de experimentati si ajung in componenta unei comisii de investigatie. Ideea este de a se identifica cauzele, care din pacate uneori pot fi numai "probabile". iar in cel mai bun caz sint "primare" si "contributorii". De exemplu pentru un eveniment cu final fericit cum a fost iesirea din pista urmata de incendiu a unui A340 AF, comisia de investigare a identificat nu mai putin de 14 cauze si factori contributorii.

Nu e obligatoriu, dar pentru cine e interesat calea de urmat pentru intelegerea unor asemenea evenimente este o viziune multidimensionala si nu una cu un cimp de vedere cit gaura cheii.

Sorin
Sus In jos
Continut sponsorizat




MesajSubiect: Re: Balotesti - 31 martie 1995   Astazi la 16:40

Sus In jos
 
Balotesti - 31 martie 1995
Vezi subiectul anterior Vezi subiectul urmator Sus 
Pagina 1 din 4Mergi la pagina : 1, 2, 3, 4  Urmatorul
 Subiecte similare
-
» Intre 1 si 9 martie sunt babele. V-ati ales baba?
» TOMBOLA MARTIE
» ZODIA CAPRICORNULUI
» ZODIA BERBECULUI
» De ziua ta......femeie!

Permisiunile acestui forum:Nu puteti raspunde la subiectele acestui forum
ROMANIAN SPOTTERS :: DIVERSE/OFF-TOPIC :: Discutii generale - Aviation Chat-
Mergi direct la: